Analys av Tävling 2/12 2006.
Tavlor
benämns # + bokstavskod ex. # P
# IM (OK) avser orienteringskontroll
/xx/ anger den angivelse som fanns på respektive banas körorder. Ex För bana 1 nummerangivelsen ex
/ 7 / och för bana 2 o 3 /NNV 6/.
Tavlorna i
Tabellen med ”Rätt tavlor” kommer i den ordningsföljd som tavlorna stod.
- anger
att tavlan ej tillhörde banan.
Hjärtanäs
Bana 1
Hjärtanäsområdet ”passerades” av 1:orna. Man skulle enbart ha PK # P när man svängt
vänster från stora vägen.
Bana 2
Fick lite
svårare genom att ta upp en av de flera vägarna mellan
husen. De flesta hittade säkert rätt väg men problemet blev när man kom upp
till gårdarna. 50.000 delen visar en svag vänstersväng
innan man kommer ut på vägen i nordsydlig riktning. Här var en relativt bred
gårdsplan med tavlan #M, men flera tog vägen rakt fram mellan mangårdhusen. Här fanns tavlan # V som gällde slutet av
tävling när man skulle åka ”skiss”.
Bana 3
Fick åka
gammal backstreckskarta i början och här fanns 2 såphala vägrätningar.
Den första
till vänster om nya vägen tavla # A och en till höger strax därefter # O
Man skulle
också ha #P.(samma som bana 1) innan man körde ifrån Hjärtanäs.
De flesta
klarade båda rätningarna men det fanns de som missade någon av dessa!
Rätt tavlor i området:
Bana 1 |
- |
- |
P |
Bana 2 |
M |
- |
- |
Bana 3 |
A |
O |
P |
Hjärtanäs-Sköldsta
Bana 1 o Bana 2
Vägen upp
till Sköldsta innehöll några OK.
Bana 1
skulle ha den 1:a kraftledningen tavla # H medan Bana 2 den 2:a # K. Flera på
bana 2 läste lite fel på angivelsen eftersom den första låg /NO
6/ och den rätta /NV 6/ En taktisk fint av banläggaren. Någon gick på den eller
hur Gunnar ;-)
Bana 1 o 2
hade även en OK väg # I strax efter.
Bana 3: Skulle ut en liten sväng på en
åker runt en gammal lastbil innan kraftledningarna. Tavla # N..
Dock var åkern slirig värre och 2 ekipage la ett antal minuter här på fastkörning. Några tog den lilla svängen gåendes vilket nog
var bättre i det rådande ”väglaget”. Några glömde den helt!
Därefter
hade man OK kraftledning på en 10000-del men enbart den första. Den andra finns
inte med på kartan och istället fick man en OK gräns # M i den 2:a kraftledningsgatans kant (innan kraftledningen). Klarades
av de flesta!
För bana 3
innehöll även vägen upp till Sköldsta en 10 000
del och först ett litet triangelvägskäl som skulle köras # A - Alla fixade
detta!
Därefter en
10.000 del vid gården vid Norregården.
Kartan var här lite ”omritad” så att man skulle upp närmast ladan på en välanvänt gödselväg (= jättehalt i
kobajset) jämte en mur. PK:en
# T var lite dold bakom en lämpligt placerad redskapsvagn. Bonden fick också en
chokladkartong som tack J.
Många
missade denna.
Rätt tavlor i området:
Bana 1 |
- |
H (OK) |
- |
- |
I (OK) |
- |
- |
Bana 2 |
- |
- |
- |
K(OK) |
I (OK) |
- |
- |
Bana 3 |
N |
H (OK) |
M(OK) |
- |
- |
A |
T |
Sköldsta
Se karta 10.000
När man kom
ut på den allmänna vägen vid Sköldsta fanns ett tätt
OK område
Den traumatiska
upplevelsen av detta område är skaldad i Gerths kåserier. Här är den mer
tekniska beskrivning av ”eländet”.
Bana 1
Hade / 7 /
OK väg och tavla # A på 50.000-delen. Markerad här på skissen 10.000 som förtydligande.
Man skulle
ej ha IN tavlan i /vsk 8/
eftersom vägen visar den sydligare spetsen. IN tavlan står på en gammal väg som
går vinkelrätt mot vägen man kommer.
Bana 2
Hade OK /mf väg NNV
9/ på 10.000 del. Se skiss och tavlan # K.
Men här var
banläggaren mindre observant och de tävlande på bana 2 bättre pålästa.
OK:n
placering överstämde inte helt med vägen på kartan. OK:n
satt något tidigare eftersom där gick ner en ny nerfartsväg på åkern nära
trädgårdens kant. Kartan visar dock att vägen skall gå ca
Bana 3
skulle på samma karta ha OK väg /NV 9/ # O alltså en väg ut till höger(i
körriktningen) som på kartan enbart skiljer ca
Denna väg
fanns ej längre och därmed hamnade denna också lite tidigt.
De flesta
erfarna Bana 2 tog således den senare och fick ”fel” fast det var mest rätta
tavlan. Nu drabbade det ingen ”fattig” egentligen eftersom alla i toppen hade
detta fel.
Tyvärr
kunde vi ej konstatera denna fadäs förrän vid
intagning av skyltar och vi beklagar det inträffade.
Bana 3 ekipagen tog den ”rätta” alltså # O eftersom
de i princip inte hade nåt ”mer riktigt” att välja på.
Bana 2 skulle sedan ha OK
/hus V 2:8/ # S som stod bakom en alldeles förträffligt placerad
björkstubbe i lagom höjd. OBS detta var ingen stubbe utplacerad av den ”elake
herren” utan en helt naturlig kvarlämning av ett träd.-
ibland är naturen och husägare på banläggarens sida ;-).
Inte nog med det så fanns det en OK
strax efter som Bana 3 skulle ha vid en mf byggnad
som också lämpligt i princip sammanföll med nästa boningshus på höger sida av
vägen.
Bana 2 åkte
även ett 2:a varv och fick då ytterligare OK väg /SV
Sköldstad/ # A (samma som Bana 1) och OK hus # Z att brottas med fast på en 50
000 del. Dessa finns markerade på 10 000
delen som förtydligande.
Det som
stökade till det här var att det sista huset (nytt hus) ej fanns med varken 10.000 eller 50.000 kartan. Det gällde således att hänga med
och räkna rätt antal hus.
Mellan
dessa rundor fick Bana 2 en gammal backstreckskarta där man skulle ha IK:en # IN strax bakom häcken i vägskälet. Vägen på kartan
ansluter vinkelrätt.
På andra
varvet skulle man inte ha IK:n vid häcken eftersom
kartan visar den sydligare ”kilen” i vägskälet som överstämmer med den befintliga
väg.
Prickmässigt
var det blandad kompott å OK tavlor och även IK vållade bekymmer för en del.
De flesta
hade minst par tavelbommar inom detta skaldade landskap.
Bana 3 skulle ha redan nämnd OK väg /NV 9/ # O och
sedan OK mf byggnad /SV 2:8/ # P
Denna OK kunde
Bana 2 förväxlas med ”björkstubbehuset” eftersom det
även fanns ett hus också nästan mitt emot byggnaden.
Bana 3 hade
ytterligare en OK huset # Z som Bana 2 också hade på 2:a varvet Bana 3 skulle
också ha IK:n bakom häcken första varvet. Man skulle sedan
en genväg till 2:a varvet över en åkerväg # H jmf med
Bana 2.
Bana 3 fick
sina OK således redan på 1:a varvet.
I princip
var alla Bana 3 här OK-felfria medan några missade IK:n.
Rätt tavlor i området
Bana 1 |
- |
- |
A(OK) |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Bana 2 |
K(OK)* |
- |
- |
S(OK) |
- |
- |
IN |
- |
A(OK) |
Z (OK) |
Bana 3 |
- |
O (OK)** |
- |
- |
P(OK) |
Z(OK) |
IN |
H |
|
|
*Felsatt
OK – ** Något felsatt OK
Transjö
Nästa OK
fälla fanns vid Transjö. Egentligen fanns bara
svårigheten för Bana 3 eftersom man
skulle ha OK # I på en igenväxt väg strax innan den befintliga vägen och innan
huset (enligt kartan). Bana 1 o 2 hade OK väg efter huset och då # O. Detta var den enda tavlan
som far och son Johansson missade men de var inte ensamma för alla utom
Carlsson/Junfors på bana 3 tog fel OK.
Ännu lite
elakare banläggare hade ex. lagt en OK för någon av bana 1 eller 2 vid huset
strax innan eftersom där gick upp en väg som ej fanns
med på kartan. Varför missade jag det ??? ;-)
Bana 3
skulle därefter åter direkt i nästa kartklipp köra i ett litet triangelvägskäl
och tavlan # A För säkerhets skull hade 1 i angivelsen längst upp i karthörnet
där markerads röd och alla Bana 3 fixade denna.
------------
Transjö Södra
Se karta 10 000
Det blev nu
inte många hundra meters vila för de hårt ansatt OK letande kartläsarna.
Ytterligare ett svårläst OK område. Se skiss.
Bana 2 på 50 000 del fick här först OK
/hus SO 8/ # H . Vid detta hus fanns också som sig bör en väg upp till
huset men ej med på kartan. Lite problem kunde detta
skapa med tanke på vad som kom strax därefter.
Nästa OK strax
därefter /väg N 10/ vilken även gällde Bana 1
/ 11 OK väg/. Rätt tavla här var # S. Denna kan läsa ut genom att kartan visar
att vägen går upp mot huset och till höger(norr om detta). Där fanns 2
grindstolpar som kunde förvilla men vägen syns i verkligheten till höger om
huset.
Det som
dock kunde förvilla både bana 1 o 2 är den nybyggd väg som finns mitt emellan
dessa OK. Längre in på nya vägen fanns dessutom
en nybyggt 2-vånings mangårdsbyggnad. Se skiss 10.000-del. Dock går denna nya vägen
in i högerkurvan – det gör inte vägen som Bana 1 och 2 skulle ha.
Här hade
bana 2 åkarna åter en hel del problem med fel OK tavlor!
Bana 3 fick lite mer att klara ut.
På 10.000-del (samma som skissen här) hade man en OK gräns som
sammanföll med den nya omnämnda vägen (markerad med blått där 5:an står) som ej
heller finns på 10.000 delen.
Rätt tavlan
här var # M
Strax
därefter finns ännu en väg men denna finns enbart på en nyare version av 50.000 del som bana 3 hade. Rätt tavla där
# K.
De flesta
av bana 3 åkarna fixade detta men det var en hel del kryssande i körordrana så vi antar Bil-o-cellerna
fick jobba !
De här
svårigheterna kunde utnyttjas genom att det fanns 3 olika kartor som alla var
olika och dessutom alla saknade den nya vägen.
Således
inte helt lätt men med rätt läsning gick det att få fram rätta tavlorna.
Rätt tavlor i området
Bana 1 |
- |
O(OK) |
- |
- |
- |
S(OK) |
- |
Bana 2 |
- |
O(OK) |
- |
H(OK) |
|
S(OK) |
|
Bana 3 |
I (OK) |
- |
A |
- |
M(OK) |
- |
K(OK) |
----------
Nordberg
För bana 2
och 3 blev det därefter en liten snurr vid Nordberg.
Bana 3 skulle först köra igenom det lilla
3-väg skälet (i verkligheten ett öppet vägskäl) och ha tavla
# O.
Därefter praktiserades lite ”skogskörning” på en markerad stig där det var lite
trångt mellan stenar och träd. Tavla # S. Typisk trevlig Bil-O
väg för oss aktiva och relativt bra gångväg för motionärer med oömma kläder.
;-)
Även på denna
slingan fanns 2 alternativa OK. Det elaka var här att Bana 2 fick den norra ”vägen” i ett fd trevägskäl # A.
Bana 3 fick den ”riktiga vägen” # H omritat
till stig på deras karta för att ”förvilla” också med tanke på de som körde
båda banorna.
Sedan
skulle Bana 2 köra igenom tavla # O i det lilla
3-vägskälet medan Bana 3 nu skulle köra i den norra anslutningen och således
inte ha med # O detta ”varv”
Här var det
också lite blandad kompott och en del av Bana 3 ekipagen missade ”skogskörningen” fast
att där fanns 2 angivelser på den!
-------------
Flinkens (Fridhem)
Se karta 10 000
Strax
därefter hade vi 2 OK som det gick att ta fel på eftersom där fanns två
nybyggda hus på 10.000 delen. Det sista av dessa sammanföll
dessutom med en kraftledning som Bana 1
hade som OK # I Bana 2 o 3 hade OK
på huset innan # Z. och några gick på denna ”fint”.
Även här
kunde vi (elake Rolf) gjort det värre genom att satt OK mf väg som sammanföll med det första nybyggda huset men det
hade säkert de vakna kartisarna genomskådat ändå… eller
?
Rätt tavlor i området
Bana 1 |
- |
- |
- |
- |
- |
|
I (OK) |
Bana 2 |
- |
- |
- |
S(OK) |
O |
Z(OK) |
- |
Bana 3 |
O |
S |
H(OK) |
- |
- |
Z(OK) |
- |
Hjortsberga Kyrka -Hjortsberga
Bana 3 hade en liten ladugårdssväng strax
innan kyrkan och tavla # P
Vid Hjortsberga skulle Bana
2 köra tre-vägskälet och ha # I medan
Bana 3 körde en runda norrut vid kyrkan # A och skulle sedan inte passera PK:n # I i vsk
utan hålla den östra delen av trevägskälet.
Vägen ner
till Hjortsberga hade bana 3 två ”okörbara” vägrätningar. Eller rättare sagt de gick att köra men
bonden var rädd om dem – synd för de hade rätt karaktär och det blev två IK
tavlor att plocka.
Det fina i
kråksången att precis där vägrätningarna korsade nya
vägen fanns en anslutningsväg/stig som nyttjades som OK både för bana 2 och 3 #
K
Strax efter
ca 100 met fanns på nya vägen ytterligare en stig
från höger som bana 1 skulle ha # A. Här tog en del fel.
Rätt tavlor i området
Bana 1 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
A(OK) |
Bana 2 |
|
|
I |
|
K(OK) |
|
- |
Bana 3 |
P |
A |
- |
IO |
K(OK) |
IK |
- |
Hjortsberga ”City”.
Här fanns
lite småtrix. Bana 2 hade triangel körning strax
innan järnvägen. Här gällde att mäta rätt mm mått och riktning
/
I början av
denna fanns ytterligare en liten ”triangel” som bana 3 skulle ta på en
orienteringskarta # O och därefter ovan # M
Efter
järnvägen skulle ”gamla vägen” tas till vänster mellan husen och det gällde att
få rätt mm mått för bana 2. Bana 1
körde också denna väg men som sagt nya vägen fanns med på kartorna både för
bana 1 och 2. # O. Däremot hade Bana 3 här en 10.000
där nya vägen saknades.
”Rätt” mm mått och
väderstreck mm gällde igen för bana 2 och vägen in till ”skissen” där man
skulle in till höger bland villorna Tavla # K. Här körde Bana 1 stora nya
vägen.
Bana 3 hade
TK både innan och efter järnvägen och inledde efter TK 3 med två små rundor bland
buskarna på gamla stationsområdet # I och # A. De fick också lite extra problem
iom den gamla kartan och man skulle köra en parallellväg (till bana 2) inne bland villorna ner mot
sågen. Rätt tavla här var
# P. Således
s.k ”gafflad” bana (orienterarspråk) för de som körde
både bana 2 o 3.
Bana 1 |
- |
- |
- |
- |
- |
O |
- |
TK 3 |
Bana 2 |
- |
M |
- |
- |
- |
O |
K |
TK 3 |
Bana 3 |
O |
M |
TK3/4 |
I |
A |
O |
P |
- |
Skissen Hjortsberga gamla
såg
Inte så
mycket att orda om egentligen men skissen var stundtals lite svårläst med tanke
på alla skorthögar. En del grushögar stämde inte
heller exakt trots att kartan omritades strax innan tävlingen. Skisser kan som
sagt även innehålla OK och ibland lägger man en sådan för att skärpa till
kartläsarna
Rätt tavlor på skissen (fetmarkerade passerades flera ggr). Här redovisas rätt följd för resp. bana.
Bana 1 |
A |
N |
A |
N |
P |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
S |
- |
- |
Z |
H |
V |
- |
- |
I |
Bana 2 |
|
N |
A |
N |
P |
- |
- |
S |
N |
I (OK |
O |
- |
- |
- |
- |
Z |
H |
V |
- |
- |
I |
Bana 3 |
- |
N |
A |
N |
P |
I |
H |
Z |
O |
I (OK) |
A |
H |
S |
N |
I |
Z |
H |
V |
A |
N |
I |
Sjöatorp (efter skiss)
Här blev
det lite tok eftersom vi flyttade målet på skissen innanför grindarna. Detta
för att slippa möte i grinden.
Detta
gjorde att nästa karta och angivelse (som skulle börjat
utanför grindarna) nu istället start
längre in på området än vad som var tänkt. Från tänkt startpunkt var det ca 75 met er ut till nya vägen som bana 2 skulle tagit. Nu blev det dock ca
Noggrant
läsande kartläsare på bana 2 plockade IK:n och fick
således ett ”kryptisk” meddelande som gjorde att de svängde till höger in på gamlevägen längre ner.
Vi beslöt naturligtvis
att ej ge fel för de tavlor som de ”drabbade” på bana
2 skrev upp.
Bana 3 hade
ej detta problem eftersom de hade kartbyte utanför
grindarna och ingen TK där.
Strax efter
skissen och IK beskedet (där bana 2 nu lurades in) skulle dock bana 3 passera
bakom en hundgård utmed en lång industribyggnad # A där gamla kartan visar en
vinkelböj som ej överensstämmer med nya vägen som går
snett in.
Bana 2 och
3 skulle sedan åka ”gamla vägen som gick in en bra bit innan det nya vägskälet
och # V
Någon
missade denna. Bana 1 hade även denna men på en nyare karta där stora 25:an
även finns med så för dessa vållade det inga problem.
Rätt tavlor i området
Bana 1 |
TK 4 |
- |
- |
- |
V |
Bana 2 |
TK 4 |
(IS) * |
(A) * |
(O) * |
V |
Bana 3 |
- |
IS |
A |
O |
V |
* Bana 2 får ej
fel om man skrivit dessa
Efter väg 25
Bana 3 hade
här åter en TK och ny körorder. Här fick Bana
1, 2 o 3 direkt en liten svårläst Bana 1 /24 OK
väg/ bana 2 samma väg fast annan
angivelse # I (bakom en soptunna) och
bana 3 /OK hus SV 5/ # K.(bakom en stolpe på en väg in till huset) Båda dessa
låg nära varandra och som sagt även huset hade en liten väg in på gården,
dessutom låg ett hus längre in på den markerade vägen. Kartkopian hade mått
bättre av en uppförstoring till 25.000
även om tydlig kartläsning gjorde rätt val möjligt.
Bana 3 skulle in på samma ladugårdsplan
som innan Hjortsberga efter ”omgjort” karta # P
Sedan kom OK
mitt för de tidigare husen vid Flinkens och det vållade
inga större problem med rätt mätning. Därefter hade Bana 3 en lite svår OK stig
(helt igenväxt) # V på väg till Grantorpet.
Bana 1 och 2 hade den synliga stigen strax innan
# P. Dock visar kartkopian inte sista ”punkten” på stigen (på originalkartan
syns den) så i princip hade bana 1 och 2 även fått rätt för den något senare
tavlan. Sedan var det några OK mf hus och hus och här
gällde det att läsa ut rätt på körordern - som vanligt ;-)
Rätt tavlor i området
Bana 1 |
- |
I (OK) |
N (OK) |
P(OK) * |
O (OK) |
Bana 2 |
- |
I (OK) |
M (OK) |
P (OK)* |
N (OK) |
Bana 3 |
TK 6 |
K (OK) |
M (OK) |
V (OK) |
O (OK) |
* Bana 1 o 2 hade även fått rätt för
V
------------
Bana 3 - Haketorpet
Sedan hade
Bana 3 en extra slinga som vi avhandlar. Här fanns två IK tavlor på vägrätningar.
Den första
i den skarpa kurvan N 1:11. Den senare S 1:1 – och både ej genomkörbara. Den sista var
rätt ”snällt satt” enl. Conny – men ibland vill man ju var
snäll. Problemet var att där fanns en stor sten som d´hindrade
infart på stigen.. annars hade den nog placerats lite
mer elakt…
Däremellan
lyckades jag dock placera en OK vid byggnad fel. Den skulle suttit
vid en gammal torp men hamnade ca 30-
Vid Hakafors fick de tävlande först en IK tavla # I I (kör sakta) och precis vid huset strax efter en dold vägrätning runt en jordhög. (innan man passerad bron utan
räcken) Även här var kartan omritad för att ”uppfylla” den gamla vägens
sträckning… Några tappade denna.
Rätt tavlor i området
Bana 3 |
IZ |
H(OK)* |
IT |
I I |
P |
N (OK) |
* Felplacerad – ger ingen prickbelstning
Linneryd
En typisk Dackefejdväg som dock innehöll en lurig vägrätning
SO 15 # T. Så lurig att jag vid tavelutsättningen på fredagen började tveka om
den var utläsbar på 50.000 som alla banorna hade. Det
blev således nattarbete att även justera denna karta så att vägrätning
framträdde mer tydligt på kartan (välsignad är alla dataprogram..) för Bana 2 och 3.
Bana 1
kartan lät jag vara och de som inte klarade vägrätningen
fick följaktligen heller inga prickar.
En misstänkt väg snett in till höger några hundra meter innan denna lockade dock några i fällan. Även om det inte var meningen från banläggarens sida. Glatt forcerades denna av Älmhultarna som dock fastnade längre in och fick senare assistens för att komma hem. Fler ekipage hade varit inne och prövat lyckan.
Klinten
Vid Klinten
skildes vägarna åter för bana 1-2 och 3.
Bana 3 hade
här fortsättning av Dackefejdvägen där det gällde att
ta ett ”kartändrat” triangelvägskäl ;-) # N Sedan
fanns det rätt tätt med angivelser för att göra kartläsarna misstänksamma men kontroll-löst upp till en OK hus S Bo och # O.
Bana 2
körde österut och en OK alternativ hus med bana 1. Vid utfarten Jonsgården hade undertecknad banläggare ännu dristat sig
med en kartförändring. Bana 2 skulle köra en ändrad väg = ”genväg” på 10.000 mellan ladugården och vedupplag och där ta en PK # M medan bana 1 skulle köra den normala vägen
på 50 000-delen utan denna tavla.
Rätt tavlor i området Linneryd -Klinten
Bana 1 |
I (OK) |
IA |
(T) * |
N (OK) |
- |
- |
- |
Bana 2 |
K (OK) |
IA |
T |
I (OK) |
M |
- |
- |
Bana 3 |
K(OK) |
IA |
T |
- |
- |
N |
O (OK) |
* Missad tavla ger ej prickbelastning
Elofstorp
Här
sammanstrålade banorna och både bana 2 o 3 hade en PK vid Elofstorp
# H
För alla
banor var det svåra att hitta den gamla vägen och infarten strax bakom en lada
N 162,76.(För bana 1 / 37/. En IK tavla # IM en bit in
på vägen gav besked om ny väg eftersom bron var ofarbar. Den noggranne
kartläsaren ser att karträtt väg går rakt över vägen från andra sidan. Den nya
vägen (ej med på kartan) går en bra bit norr om denna.
Problemet
därefter var två tätt liggande kraftledningar. I verkligheten fanns där 3
ledningar.
OK satt på
de yttersta och det gällde att läsa rätt på körordern
får att ta rätt ledning. Närmast karttecknet gäller alltid..
Bana 2 hade
den första # O och bana 1 o 3 hade den andra (eller tredje hur man nu ser det)
# K.
Nästa OK
alternativ var mf väg resp
väg som låg ca
Kronobergshed
Bana 1 fick enbart passera här utan
kontroller. Bana 2 fick köra lite på
en gammal backstreckskarta
där den nya vägen ej fanns med. Det gällde att hitta den gamla som var tämligen väl
synlig.
Tyvärr
missades ett meter mått på IK tavlan vid minnesstenen # där bana 2 fick det
kryptiska meddelandet kör X meter och då är i första angivelsen på nästa karta.
Naturligtvis skulle där varit ett metermått som ”tappades”
bort i hanteringen, men vi tror att det inte ledde till några problem eftersom
där inte fanns några tavlor att missa.
Bana 3 hade det lite knixigare och skulle
in vid vapenhuset på en 10.000 del och en liten sväng
vid flygfältet innan man kom till Minnesstenen.
Där fick kartan ånyo manipuleras så att en stig
ritades som sammanföll med nya vägen en bit för att sedan svänga höger. En kartbyte till nya 50.000 innebar att man skulle hitta en
liten slinga som mynnade ut strax söder om det stora nya vägskälet.
Sedan ville
inte Golfbanans arrendator att vi skulle köra gamla vägen genom Golfområdet.
Inget ont
om Golfare men de har tydligen ingen förståelse för vår sport trots att vägen
var bra och framkomlig utan att varken passera tie eller green.. ;-)
Rätt tavlor i området Elofstorp-Kornobergshed
Bana 1 |
- |
IM |
K(OK) |
H(OK) |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Bana 2 |
H |
IM |
O(OK) |
H(OK) |
- |
- |
T |
IH |
- |
- |
Bana 3 |
H |
IM |
K(OK) |
A(OK) |
O |
I |
T |
IH |
A |
V |
Dansjö
Bana 1 o Bana
2:s kartor fanns både nya och gamla vägen med, medan bana 3 fick kartbyte just
där gamla vägen svängde in åt vänster.
OK
kontrollerna vid Dansjö vållade en del bekymmer
eftersom OK hus för bana 3 och för bana 2 (olika hus) inte längre finns i
verkligheten. Här gällde det att ”måtta rätt”. Bana 1 OK hus fanns i
verkligheten
Bana 3 fick
sedan en ”omritat karta” där man skulle in på en liten lerig gammal väg /10 mm N Skolhus/ till vänster. Denna mynnade ut igen på
nya vägen vid Dansjö badplats (om nu någon vet att
det ligger en sådan där). Vägrätningen efter kunde
tyvärr ej nyttjas pga
oframkomlighet och restriktiva boende.
Sedan var det i raka spåret med en ”ensam” OK (utan feltavla) på vägen ner mot Hjärtanäs.
Rätt tavlor i området Linneryd -Klinten
Bana 1 |
V (OK) |
- |
I (OK) |
Bana 2 |
O (OK) |
- |
I (OK) |
Bana 3 |
N(OK) |
T |
I (OK) |
Hjärtanäs finalen.
Här hade
banorna olika sträckning innan skissen.
Bana 1 körde över vägen och skulle ha en
OK men slapp i övrigt det täta Vägnätet i Hjärtanäs.
Dock hade
man parallellvägen genom området som ej finns med kartan att välja ”fel på”.
Bana 2 korsade stora vägen och fick köra
lite på 50.000 del och 10.000 del. På den sistnämnda
skulle man nu rakt fram mellan husen och ha # V (jmf med första PK i början av
bana 2) innan skissen tog vid. Vägarna är ju betydligt fler än vad 50.000 och 10000-delen visar men vände man blad och kikade
man lite i förväg på kartorna så var det lättare att lista ut.
Bana 3 skulle köra samma vägrätning som man inledde men baklänges för att sedan
ansluta till bana 2 sträckning men det gällde att hålla isär alla vägarna och kartbyten.
Bana 3 fick hela 5 kartbyten i Hjärtanäsområdet medan
Bana 2 fick nöja sig med 4.
Skisskörningen
skiljde en del mot Bana 2 och bla. fick 3:orna forcera några sämre vägstumpar
på området.
Skissen
vållade för de flesta inga större problem men det gällde att hålla huvudet
kallt och det är ju lätt efter en tung em/kväll bakom
kartan eller hur…
Kul att vi
fick använda detta område och pricken över i:et hade
naturligtvis varit ”fri fart” jämfört med de 30 km/t som var kravet för att vi
skulle få åka. Vi får även ställa upp med ett lass matjord i vår men det var
det sannerligen värt.
Bana 3
skulle avslutningsvis åka tillbaka även på den första vägrätningen
men nu på annan karta. Faktisk var vägen mer jordfast i slutet när det
Avslutande
TK fanns vid Lantbruksmuseet och där kunde vi snurrat lite men man var rädd om
sina gräsytor…
Rätt tavlor i området
Bana 1 |
- |
P |
A (OK) |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
TK |
Bana 2 |
- |
P |
I |
Z |
V |
I |
- |
P |
- |
M |
I |
- |
- |
V |
M |
- |
- |
TK |
Bana 3 |
O |
P |
I |
Z |
V |
I |
H |
P |
A |
M |
I |
O |
I |
V |
M |
T |
A |
TK |
Hoppas ni
fick en trevlig eftermiddag och kväll och även minns lite av problemen iom denna sent diktade analys…