Överraskande segrar i WMS BIL-O

Det blev Leo Wilén skicklig ung kartläsare från Ljungby assisterad av far Björn vid ratten som tog segern på den aktiva banan – denna gång kallad 2-A i WMS Bil-O i helgen. Tävlingen avgjordes på vägar norr om Växjö över Stojby,Gårdsby och Kråkenäs.

Bana 2 för dagen snarlik med de aktivas bana hade denna gång många olika kartor av både nyare och äldre snitt , kartskalor och med många svåra orienteringsmoment. Banan vanns suveränt av Hans Martinsson med förare Peter Liedholm från Lessebo som trots 20 år sedan senaste tävlingen visade att orienteringskunskaperna inte glömts bort. Enbart en tavelbom gav en överlägsen seger. 2.a blev allt säkrare Växjö paret Gunnar Holmgren bakom kartan och frun Ann Charlott som förare. Trea Sture Heiman och Gerth Sällström som missade en del på skissen denna gång tätt följda av far och son Fransson.

Även bana 1 såg en överraskning i kartläsaren Rikard Ekstrand med förare Johan Skogsström som tog sig runt den enklare nybörjarbanan med endast 1,47 prickar. Efter en helt felfri kartläsning fick enbart 1,47 tidspickar på det sista provet.
”Pappa” Björn Skogsström blev 2:a med Ingvar Andersson som chaufför. Fler familjer fanns på startlinjen. 3:orna Mikael och Carina Svanbring slog pappa Gösta Nilsson med kartläsare Göran Lundgren.

Samtliga banor hade i övrigt en maxtid (utan prickbelastning) ute på vägarna för att prioritera orienteringen före ”fart”. Bana 1 och 2 avslutas med ett kortare slutprov på tid. Denna gång på en industritomt där högar med däck skulle passeras enligt en skiss. Många hade lite problem här även om man klarat orienteringen på vägarna bra och detta medförde tyvärr ras i prislistan. En av de som drabbades var vår första internationella deltagare i Simon Ashton från England där han är aktiv rallykartläsare.

Bana 2A som denna gång kördes utan idealtid på vägarna hade två prov på tid varav en ute på en bondgård runt hus, maskiner och inklusive lite åkerkörning.

Denna gång testades också att s.k. ”informationskontroller” ej behövde passeras vilket reglementet annars säger. Detta innebar att ej körbara vägrätningar kunde nyttjas för att försvåra orienteringen. Några tämligen väl gömda IK tavlor missades av flera men noterbart är att någon/något ekipage hittade även dessa.

Trevligt var att hela 5 nya ekipage fanns på startlinjen och de klarade debuten galant.
Tyvärr kunde dock inte många av våra ”säkra” deltagare ej ställa upp denna gång.

Nu hoppas vi få ett bra startfält i de återstående tävlingarna i höst. Det finns förutsättningar för varje gång tillkommer nya ekipage.

Det har blivit lite ändringar i resultatlistan efter diverse kontrollräkning.
En OK i slutet fick också strykas då något gjort att tavlan vridit sig 90 grader och därmed ej kunde ses från bilen. Detta fick vi tips om från tävlande och konstaterades vid inplockningen.
Eftersom några ekipage hade missat den och vi valde då att stryka den.

Vi återkommer med enkätundersökningen som gjordes i samband med tävlingen avseende ej genomkörbara IK och skissen.
Vi skall också försöka hinna göra en ”analys” av tavelbommar mm.



Resultat (Excel)

Enkäten angående ej genomkörd IK är nu klar.
Läs den här.