Gehab Snurren.



Att anordna Bil-O i början av december kändes lite vanskligt men visade sig ändå vara ett litet lyckokast. Tvivlan till att julpyssel, julskyltningar och annat julstök skulle sätta stora grankvistar i bilorienteringshjulen visade sig vara obefogad för i startlistan hade vi 31 anmälningar och STARTREKORD i vår Bil-O serie.
Tyvärr nådde vi inte upp till det magiska strecket beroende på några som blev sjuka och 2 ekipage som fick ta hand om ett utbränt kök.
Lite oroliga var vi för att vissa avsnitt på Bana 3 blivit väldigt blöta - ala anrika MC endurotävlingen Novemberkåsan - och skulle försvåra framfarten. Något som tyvärr några ekipage också fick uppleva.

Nåväl. Spänningen var stor på bana 2. Här kunde flera ekipage vinna de åtråvärda priserna.
Serien på bana 1 var klar avseende segrare och i princip även på bana 3.

Som banläggare hade jag att brottas med att bana 2 och 3 skulle innehålla en hel del olikheter eftersom möjligheten fanns att dubblettera och köra båda banorna. Detta valde även 6 ekipage att göra vilket är extra roligt.

Bana 1
Bana 1 hade relativt lätta vägval även om vi smugit in en liten vägrätning men å andra sidan fanns rätt gott om OK-alternativ att ”ta fel på”.
Gösta Nilsson nu med ny kartläsare i sonen Marcus var bäst utmed banan och det är imponerande att vi under året haft många debutanter som klarar det här med glans. Utan att veta antar vi dock att pappa Gösta haft en hel del att lära ut. 3 tavelmissar och bra tid på skissprovet är ett bra betyg. Segermarginalen var dock knapp till Johan och Göran Lundgren. Ännu ett nykomponerat familjeekipage med erfarna far som kartläsare. Man hade 3 tavelmissar också men något längre tid på skissen. 3:a blev ännu ett familje-ekipage där Dennis Holmgren blir säkrare och lotsar moder Ann- Charlotte. Familj Nr 4 blev äkta paret Mikael och Carina Svanbring som nu också bytt tävlingsbil från sin stora Merca till en lite behändigare Golf.
De som saknades var som sagt Lucas och mamma Ewa Wilén som fick sanera huset efter en brand i köket men som redan hade vunnit klassen.
Mikael och Sandra som nu körde sin andra tävling klarade sig bra på O-sträcka 1 men hade svårt att förstå skissen. Vore bra att följa upp detta med kartläsarkurser både för Bana 1 och 2 under nästa år. Detta för lära sig varianter av kartor och körordrar och lite klurigheter.

Vi kanske kan döpa om bana 1 nästa år till ”familjeklassen” ;-)

Bana 2

Här fanns alla erfarna ekipage på plats från Kronobergsserien + några långväga gäster från Västsverige och vi hoppas denna trend fortsätter.
Undertecknad banläggare hade gillrat en hel del ”fällor” i form av svåra OK och kartbyten även om vägvalet för bana 2 också var relativt lätt. De svårare bitarna och några vägrätningar sparades i detta avseende för Bana 3.

Även om det inte var någon direkt överraskning visade Totte Cordes nu att erfarenhet ger resultat och tillsammans med Ulf Bergström tog de segern på bana 2. Det var dock rätt hårfint mellan honom och mycket säkre och noggrant läsande Gert Sällström med Sture Heiman bakom ratten.
En av undertecknad felaktigt placerad OK innebar att de flesta skulle haft 10 prickar mindre. Detta kunde först konstateras vid tavelinplockning på natten.
Eftersom det inte gjorde nåt resultatmässigt och att eminenta domaren Folke Ringberg skrivit under resultatlistan kunde inte listan ändras i efterhand. Inget skugga över våra västsvenska besökare men faktum är att alla bana 2 åkare som kört våra Kronobergs-tävlingar hade den mest rätta OK:n. Det visar att våra tävlingar resulterat i mycket noggrant kartläsning av våra deltagare. 3:a platsen togs av far och son Fransson som klättrar resultatmässigt under året. 4:e plats la ”våra” duktiga danskar - far och son Hansén beslag på. Kul att även ni kommer till våra tävlingar! Totte får ursäkta men vi betraktar dig bara som halvdansk ;-)..
På platsen därefter fick vi åter se Ivan Carlsson i högerstolen som kört våra tävlingar tidigare. Nu med Inge Järletoft vid ratten. Inge sparade sina kartläsartalanger till Bana 3.
Gunnar Holmgren och Mats Olof Bengtsson hade några för många tavelmissar som gjorde att de denna gång fick nöja sig med 6.e platsen och våra besökare från Västsverige Cecilia och Per knep platsen före Göte och Evy. Därefter det andra ekipaget från Västsverige med Patrik Jonasson och Mika Asiainen.
Samtliga med lite mycket prickar men vi tror att våra ”närliggande” fel-OK kan ställa till det extra för de ekipage som inte är vana vid denna typ av ”lurigheter”.
Leif Jönsson och Robert Holmgren med för dagen ”mycket prickar” även om även de drabbades av den felaktigt nämnda OK:n något som borde betyda 10 prick mindre totalt.

Summan av kardemumman på bana 2 är att vi fått se växlande placeringar av ekipage och det visar att det gäller att vara noggrann i kartläsningen för minsta miss betyder degradering i prislistan.
2 segrar har Gerth fixat men i övrigt har det varit olika segrare i alla andra tävlingar och en hel del ”överraskningar” emellanåt.
Värdig segrare i serien blev således Gerth som förutom sina 2 segrar har det jämnaste resultaten.
Evy knep dock segern i förarklassen beroende på att Sture ej kunnat köra alla tävlingarna.
Vi konstaterar att bana 2 blivit riktiga getingboet och vi hoppas på fler ekipage nästa år. Säkert ”klassar” några upp sig från bana 1 och vi antar att det blir ännu hårdare 2007.

Mörkerkörning blev det trots en rätt tidig och planenlig start denna gång. Vi skall fortsättningsvis köra tävlingarna inte alltför sent på året för undvika det värsta vintermörkret.


Bana 3.
Hela 12 startande ( jämfört med 3 startande i Växjös tävling i september) som faktiskt kunde varit 14 om inte ”om” hade funnits. 6 ekipage som kört bana 2 tog också plats i startledet.
Det måste berömmas för det blir rätt mycket kartläsning att åka 2 banor och det är förståligt om skärpan då inte är 100-ig i alla lägen.

Här hade vi plockat fram lite mer klurigheter i form av vägrätningar, ”omritade” kartor och en hel del OK fällor. En del triangelvägskäl utnyttjades också även om just vägvalet inte vållade några större problem så primierades denna kväll finkartläsning. Kartväxlingarna kom tätt även på bana 3 för att hålla kartläsarna vakna.
En svårforcerad jordplätt på skissprovet kan betraktas som en liten banläggarmiss. Ett gyttjehål värt namnet var vi tveksamma till eftersom regnandet hade gjort underlaget extra mjukt. Dock provkördes detta med den halkfotade Saab:en och godkändes tävlingsdagen. Åke råkade dock hamna i ett annat bottenlöst hål och där fick vi göra en liten justering av banan med hjälp av pilning och en ändrad placering av en PK.
.
Nu fastnade ”det svenska danskekipaget” Cordes/Järletoft - 2 halvdanskar måste väl bli 1 heldansk eller ;-) - rejält i jordhålan. En snabbinkallad (nåja snabbt o snabbt) jourhavande Bil-O -medmänniska boende och ägandes av området vi körde på - Ingvar Roos -förpassade sig till sin hjullastare för att assistera i hällregnet. Men ack enbart för att konstatera att lastaren hade totalpunka. Efter lite ringande startades dock en lastbil som drog upp det dyblöta ekipaget ur hålet för fortsatt färd.
Numera är denna håla döpt till ”Tottes Hole” och kommer säkerligen bli lika känt som ”Colins Crest” i rallykretsar. Vi inväntar nu med spännings Gerts skaldande om denna gudsförgätna plats på den allt mer bräckliga jordskorpan ….

Tillbaka till allvaret..
Daniel var koncentrerad. Det syntes redan från start att de bråttom-fel som gjordes i Älmhult skulle inte upprepas. Daniel lotsade far Conny säkert genom alla lurigheter, klarade alla OK utom 1 och körde i mål med imponerande endast detta tavelfel. Kanske lite längre tid än normalt men Conny kontrade att fortkörning inte var att tänka på för då var det upplagt för missar. Ett kontrollkort som dessutom är lika felfritt som välskrivet (Daniel:s kodbokstäver är exemplariskt tydliga – hur bär han sig åt i en guppande bil?). Segern var säkrare än någonsin och vann med stor marginal. Daniel visade därmed att han tillhör den absoluta eliten i Sverige.
Lika säkra tvåor blev Lennart Dacke och Christer Karlsson men fick nöja sig med nästan dubbelt så många prickar som segrarna. Överraskande var att ”halvdanskarna” Cordes- Järletoft trots sin fastkörning i ”Tottes Hole” tog tredjeplatsen. Det visar att Inge är en säker kartläsare. Om inte om hade funnits hade ekipaget haft omkring 45 tidspickar mindre.
Leo och Björn hade nytta av alla de nya extraljusen. Leo måste upplevt den mörka decemberkvällen som rena dagsetappen jämfört med tidigare belysning på Saaben.
Leo och far Björn Wilén var nu ”ynka” pricken (dvs. minuten) efter 3.an och det är strongt gjort av Leo i detta starka kartläsarfält. Men nu vet vi redan hans kunskaper och huka er gubbar när Leo får lite mer rutin…
6 extra ljus gör att Wilen´s nu leder extraljus-ligan tätt följd av Totte och vi själva.
I övrigt blev det en hel del prickar för ekipagen och kanske lurades man lite av en del OK alternativ från att först ha kört bana 2… ?
Bråttom hade Jocke Arnheim och Ebon Lindh. Nästan lika snabb tid som segrarna men en pajjad tripmätare gjorde en hel del extra prickar. Man har ovärderlig hjälp av trippen för att ta rätt OK kontroller .

Otur för våra västsvenskar Mika och Peter som fick punka på en sten på en av de få åkervägar som kördes. Platt däck och ett modernt reservhjul av enklare slag gjorde fortsatt färd omöjlig.

Noterbart är även Peter Palinkas och Arne Johansson äventyr. Efter att Bil-O-Opeln var på reparation lånades vår Saab ut. Vid en misstänkt vägrätning tog ekipaget fel ” oframkomlig väg” och hamnade i en återvändsgränd. En uppförbacke och snorhalt väglag gjorde att man fick ringa efter assistans. Nu skall sägas att de grovmönstrade Michelindäcken är avsedda för ca 30 graders plusvärme och blir stenhårda i kallt väder och därmed halkfotade som bara attan. Något vi blivit uppmärksammade på i efterhand bl.a . Ekipaget fick således bryta och Conny ryckte ut efter målgång och drog upp Älmhultarna på rätt väg igen.

En eloge till Hans Martinsson som kämpade sig igenom Bana 3 tillsammans med Peter Liedholm. Det tog lång tid men vi antar att belysningen inte var den bästa. Få tavelbommar så långt man körde bådar dock gott för 2007. Hans vann ju en deltävling på bana 2 och vill säkert ha ett ord med i leken under 2007.

Och tack för gott kämpande alla ni andra som inte nämnts. Ni hade säkert lite egna äventyr och ”onödiga” missar utmed banan.

I övrigt kan ni beskåda resultaten sträcka för sträcka i resultatlistan.

------------------
En utslagsgivande tävling på samtliga banor och vi hoppas ni inte tyckte banläggaren varit alltför petig med detaljer. Jag har nu också sent om sider orkat med en analys. Denna är rätt omfattande och kanske skall ses som en test. Vi kan inte utlova motsvarande i framtiden utan detta är lite för att stilla mitt eget samvete för att vi inte hann informera så mycket efter tävlingen

Ursäkta förseningen men det har sina förklaringar.

”Den nye banläggaren”




Resultat (Excel)
Analys Växjö 2/12 här.