Reportage från Ljungby "Uppvärmningen".
Pulsen var hetare i Ljungby än vad vi Bil-orienterare är vana vid från våra egna tävlingar.
Startplatsen vittnade om att det var ett större mästerskap med en hel hög välutrustade Bil-O bilar. Allt från gamla V4:or till nya Subaru Imprezor..
Många med ett batteri av gamla hederliga extraljuslampor ala Bosch till små knappt synliga ljusskarpa X-non lyse.
Uppvärmningen som ingick även som bana 1 och 2 för Bil-serien Kronoberg skulle nu gå i mörker vilket försvårar orienteringen avsevärt.
Detta besannades redan vid start från TK1. Några ekipage på bana 2 fick problem eftersom man misstolkade den gamla hundratusendelskartan (uppförstorad) till femtitusen. Vägen där TK låg var "gamla -gamla E4" - på den tiden kallad "riksettan" och några trodde man skulle köra en bit på denna innan man tog in på svartväg men TK.en stod redan i vägskälet så man skulle direkt in på en mindre väg.
Holmgrens och Bergstrand-Elmersson hade här problem men de sistnämnda lyckades till slut komma rätt medan Holmgrens hamnade i en återvändsgränd och fann det för gott att bryta.
Tipset för de som "hakar" upp sig och huvudet snurrar är att man helt enkelt kör vidare och i regel kan man lösa problemet längre fram. Eventuellt missar man en tavla eller två men ibland får man ta den "smällen".
Många svårigheter fanns utmed de 4 stundtals intensiva O sträckorna och eftersom bana 2 var identiskt med de 2 första sträckorna på aktiva banan - bana 3 - var svårighetsgraden hög.
Sträcka 1 innehöll också en del lurigheter vid en liten by.
Här fanns många vägar som ej fanns med på kartan och flera tappade bl.a. 2 klurigt placerade passertavlor. Nämnas kan att tiden slopades på sträckan efter klockproblem så alla blev 0-prickiga på tiden.
Sträcka 2 innehöll bl.a. några intensiva skisser som gjorde att tiden drog iväg.
Många valde sedan att köra de återstående 2 sträckorna d.v.s. hela Bana 3 för att testa sina färdigheter.
Många klarade också detta galant även om några helt saknade extraljus under den kolsvarta oktoberkvällen. Några passager över åkrar på gamla 10.000 delar var också svårigheter som fick många att vända backa och leta i "dikena" efter knappt synliga "avhopp".
Sista sträckan innehöll också en hel del "goa" vägrätningar.
Segrade på bana 2 gjorde nu som sig bör Palinkas Johansson på 14 prickar blankt..
2:a kom far och son Wilén som nu definitiv etablerat sig i toppen på bana 2. detta trots bara ett fungerande extraljus !. De lär bli svårslagna i fortsättningen.
Leif Jönsson och Rolf Linde med sin nya etanolSaab som utrustats enbart för bilorientering kom 3:a på bana 2 men spurtade sedan förbi Wiléns på bana 3.
Ständige extra kartläsaren Viktor 5 år fick "lämna in" efter OS 2 där en kompis till oss kom och hämtade honom. Det var överenskommet så men illamåendet hade redan gjort sig påmint.
Stackars pojk att pappa drar ut sonen på skogsvägarna :. "Det skall böjas i tid det som krokigt skall bli…"
Uppstickarna Bergstrand /Cordes fick till en bra körning och slutade 4:a och petade ner tidigare rätt säkre Lindskog/Järletoft. De senare hade också problem med sin bil och fick tyvärr bryta lite senare på fredagskvällen och samma sak hände i slutet av långa tävlingen på lördagen. En oturshelg för Skåneparet.
En hård fight hade Bengtsson /Linda Wilén med det "gamla strävsamma paret" Ewy och Göte Svensson som tog sig runt helt utan extralampor. "Det var mörk ibland" förklarade Ewy…
En eloge åt Wilens som även körde runt hela banan en gång till och plockade upp alla tavlor som skulle användas för lördagens SM/NM tävling
Vi kan konstatera att far och son Conny o Daniel är mycket duktiga och erfarna som banläggare.
Detta märktes inte minst på lördags tävlingen som innehöll allt vad en svår bilorientering skall ha.
Lördagstävlingen SM/NM.
Arrangemanget var perfekt och vägarna verkligen av äkta genuin Bil-O typ. Där fanns allt från i princip igenväxta vägar, bruksvägar över åkrar, kostigar , 2-spår i skogen, såphalt, grus gamla järnvägar... ja allt.
Även förarna hade chans att gasa av sig så det gick undan värre bland gräs och ljung och på snabbare vägar av rallykaraktär.
Svårigheterna avlöste varandra och det fanns många härliga avhopp och vägar som vi sent skall glömma. Tävlingen startade klockan 4 så de främst fick köra nästan 4 sträckor i dagsljus eller skymning vilket underlättar en del. När mörkret föll kom också lite höstregn som gjorde vägarna stundtals såphala.
Undertecknade lyckades vinna C klassen på lördagen och även om vi själva tyckte vi stundtals åkte riktigt fort och mestadels rätt så blir vi avhängda rejält av eliten. Dom är fantastiskt duktiga och kör fort nästintill rallytempo när så är möjligt.
Det märks också att Micke Lvov tävlat en hel del. Snabbt tempo där det går att åka undan snabba vändningar på smala vägar och falkögon som ser både tavlor och avhopp som kartläsaren missar.
Man förstår nu att föraren är en mycket viktig del i ett framgångsrikt Bil-O ekipage.
Visst gör vi fler missar och stannar oftare för att hitta rätt och även en del felkörningar som tar tid att rätta till. Men övning ger färdighet och vi hade inga tavelbommar på de 2-3 sista O-sträckorna på lördagstävlingen vilket känns bra även om tiden "rann iväg"..
Vi lyckades därmed även "spurtslå" Palinkas/Johansson med några prickar.
Otur igen för Lindskog/ Järletoft som här fick bryta.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uppvärmningen 2005-09-30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultatlista Klass U |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plac |
Nr |
Kl |
Förare |
Klubb |
Bil |
O1 |
O2 |
O3 |
O4 |
TRP |
Totalt |
|
|
|
Kartläsare |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
37 |
|
Børge Holm |
Thy Motor Sport, DK |
Opel |
0.00 |
0.00 |
1.40 |
2.18 |
0.00 |
3.58 |
|
|
U |
Jørn Mørup |
Struer OMS, DK |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
31 |
|
Harald Søndergaard |
Ikast MK, DK |
Subaru |
0.00 |
0.00 |
2.35 |
3,07 / 20 |
0.00 |
25.42 |
|
|
U |
Jan Søndergaard |
Ikast MK, DK |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
36 |
|
Rolf Sjöberg |
LohUA, FIN |
Daihatsu |
0,00 / 10 |
0.55 |
5.20 |
2,16 / 10 |
0.00 |
28.31 |
|
|
U |
Kari Mamia |
LohUA, FIN |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
33 |
|
Pekka Kaipainen |
AL Hki, FIN |
VW Golf |
0,00 / 10 |
1.08 |
11.12 |
8.10 |
0.00 |
30.30 |
|
|
U |
Tapio Jouhki |
AL Hki, FIN |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
30 |
|
Jari Ojanperä |
SalonUA, FIN |
Audi |
0,00 / 10 |
19,12 / 10 |
0.00 |
0.26 |
0.00 |
39.38 |
|
|
U |
Riku Rousku |
NaSU, FIN |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
22 |
|
Erik Rasmussen |
Viking AS, DK |
Subaru |
0.00 |
5.35 |
26.23 |
9.16 |
0.00 |
41.14 |
|
|
U |
John Michelsen |
Viking AS, DK |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
24 |
|
Olavi Laiho |
KySUA, FIN |
Subaru |
0.00 |
5.50 |
32.15 |
8.12 |
0.00 |
46.17 |
|
|
U |
Timo Mäkelä |
NaSU, FIN |
|
|
|
|
|
|
|
8 |
39 |
|
Esa Yliniemi |
FoSUA, FIN |
VW Golf |
0,00 / 20 |
2.32 |
12.12 |
3,00 / 10 |
0.00 |
47.44 |
|
|
U |
Jari Kulmala |
KangUA, FIN |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
41 |
|
Tomi Viitala |
KertesjUA, FIN |
Subaru |
0,00 / 10 |
4.08 |
18.45 |
6,32 / 10 |
0.00 |
49.25 |
|
|
U |
Juha Heikkilä |
VaToSUA, FIN |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
42 |
|
Teuvo Suominen |
KouAK, FIN |
Opel |
0.00 |
5.44 |
12,06 / 10 |
12,17 / 10 |
0.00 |
50.07 |
|
|
U |
Jukka Lahtinen |
AL-Lohja, FIN |
|
|
|
|
|
|
|
11 |
34 |
|
Flemming Jensen |
Struer OMS, DK |
Ford Escort |
0,00 / 10 |
0,00 / 10 |
4,14 / 10 |
6,16 / 10 |
0.00 |
50.30 |
|
|
U |
Bent Mikkelsen |
Struer OMS, DK |
|
|
|
|
|
|
|
12 |
27 |
|
Mikko Rintamäki |
JSAST, FIN |
Subaru |
0,00 / 10 |
4.45 |
26,23 / 10 |
7.29 |
0.00 |
58.37 |
|
|
U |
Jari Vourinen |
JSAST, FIN |
|
|
|
|
|
|
|
13 |
28 |
|
Jesper Jabobsen |
Aarhus AS, DK |
Mazda |
0,00 / 10 |
0,56 / 10 |
22,19 / 10 |
2,25 / 10 |
0.00 |
65.40 |
|
|
U |
Henrik Møller-Nielsen |
Aarhus AS, DK |
|
|
|
|
|
|
|
14 |
25 |
|
Michael Johansen |
Hedeland MK, DK |
VW Golf |
0,00 / 13 |
8.00 |
23,45 / 10 |
12.02 |
0.00 |
66.47 |
|
|
U |
Kim Pedersen |
Hedeland MK, DK |
|
|
|
|
|
|
|
15 |
21 |
|
Mauno Virtanen |
NaSU, FIN |
VW Golf |
0.00 |
4,05 / 10 |
26,27 / 10 |
10,23 / 10 |
0.00 |
70.55 |
|
|
U |
Kari Virtanen |
NaSU, FIN |
|
|
|
|
|
|
|
16 |
16 |
|
Christian Mølck |
Amager MSK, DK |
Suzuki |
0,00 / 10 |
6.57 |
21.05 |
13,10 / 20 |
0.00 |
71.12 |
|
|
U |
Jan Petersen |
Amager MSK, DK |
|
|
|
|
|
|
|
17 |
19 |
|
Lars Palle |
Grindstedt MK, DK |
Subaru |
0,00 / 20 |
8,20 / 3 |
29.54 |
10.10 |
0.00 |
71.24 |
|
|
U |
Stig W. Ravn |
Grindstedt MK, DK |
|
|
|
|
|
|
|
18 |
13 |
|
Rene Hinch |
SMK Gladsaxe, DK |
VW Golf |
0,00 / 10 |
11.00 |
23.07 |
17,46 / 10 |
0.00 |
71.53 |
|
|
U |
Kim Andersen |
SMK Gladsaxe, DK |
|
|
|
|
|
|
|
19 |
12 |
|
Rolf Felin |
UFAK, FIN |
Subaru |
0,00 / 20 |
8.10 |
25,13 / 10 |
13,23 / 30 |
0.00 |
106.46 |
|
|
U |
Stefan Felin |
UFAK, FIN |
|
|
|
|
|
|
|
20 |
15 |
|
Kari-Pekka Turtiainen |
JSAST, FIN |
Subaru |
0,00 / 20 |
9,30 / 6 |
60,49 / 10 |
9,27 / 10 |
0.00 |
125.46 |
|
|
U |
Ari Tuomala |
JSAST, FIN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klass A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plac |
Nr |
Kl |
Förare |
Klubb |
Bil |
O1 |
O2 |
O3 |
O4 |
TRP |
Totalt |
|
|
|
Kartläsare |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
35 |
|
Sölve Eklund |
Rasbo MK |
Mazda 323 |
0.00 |
4.17 |
7.50 |
5.36 |
0.00 |
17.43 |
|
|
A |
Jesper Eklund |
Rasbo MK |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
40 |
|
Stefan Helin |
Tibro MK |
Mitsubishi |
0.00 |
3.27 |
9.03 |
6,31 / 10 |
0.00 |
29.01 |
|
|
A |
Joacim Ahnheim |
Tibro MK |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
38 |
|
Magnus Ershede |
Götene MK |
Toyota Corolla |
0,00 / 10 |
2.26 |
10.44 |
4,29 / 20 |
0.00 |
47.39 |
|
|
A |
Bengt Josefsson |
Götene MK |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klass B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plac |
Nr |
Kl |
Förare |
Klubb |
Bil |
O1 |
O2 |
O3 |
O4 |
TRP |
Totalt |
|
|
|
Kartläsare |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
60 |
|
Bo Haraldsson |
SMK Söderhamn |
Audi S2 |
0,00 / 10 |
4.03 |
26.57 |
5,01 / 10 |
0.00 |
57.00 |
|
|
B |
Hans Sylvan |
Djursholms MK |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
32 |
|
Peter Palinkas |
Älmhults MK |
Opel |
0,00 / 10 |
4.00 |
16,29 / 20 |
16.27 |
0.00 |
66.56 |
|
|
B |
Arne Johansson |
Älmhults MK |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klass C |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plac |
Nr |
Kl |
Förare |
Klubb |
Bil |
O1 |
O2 |
O3 |
O4 |
TRP |
Totalt |
|
|
|
Kartläsare |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
20 |
|
Stig Lindström |
MK Orion |
Suzuki |
0,00 / 10 |
15.00 |
17,43 / 20 |
9,36 / 10 |
0.00 |
82.19 |
|
|
C |
Lars Mörnborg |
MK Orion |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
17 |
|
Leif Jönsson |
Wäxjö MS |
Saab 9-3 |
0,00 / 20 |
14.45 |
26,09 / 10 |
18.00 |
0.00 |
88.54 |
|
|
C |
Rolf Linde |
Wäxjö MS |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
29 |
|
Björn Wilén |
Ljungby MK |
Saab |
0,00 / 20 |
11.18 |
21,11 / 20 |
15,02 / 10 |
0.00 |
97.31 |
|
|
C |
Leo Wilén |
Ljungby MK |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
14 |
|
Gerth Andersson |
Kinds MK |
VW Golf |
0,00 / 20 |
14.31 |
29,43 / 20 |
13,30 / 10 |
0.00 |
107.44 |
|
|
C |
Kenneth Sandin |
Kinds MK |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
11 |
|
Jonas Hjelm |
Varberg |
Audi 80 Q |
0,00 / 10 |
23,47 / 10 |
54,03 / 20 |
35,30 / 83 |
0.00 |
236.20 |
|
|
C |
Mattias Andersson |
Varberg |
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
Viktor Bengtsson |
Ljungby MK |
Volvo |
0,00 / 40 |
25,35 / 20 |
- / 40 |
|
|
Brutit |
|
|
C |
Linda Wilén |
Ljungby MK |
|
|
|
|
|
|
|
|
23 |
|
Björn Lindskog |
Hästveda FRC |
VW Golf |
0,00 / 30 |
10,15 / 10 |
|
|
|
Brutit |
|
|
C |
Inge Järletoft |
Osby MK |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klass Nybörjare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plac |
Nr |
Kl |
Förare |
Klubb / Korpnamn |
Bil |
O1 |
O2 |
Totalt |
|
|
|
|
|
|
Kartläsare |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
29 |
|
Björn Wilén |
Ljungby MK |
Saab |
0,00 / 20 |
11.18 |
31.18 |
|
|
|
|
|
N |
Leo Wilén |
Ljungby MK |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
17 |
|
Micke Lvov |
Wäxjö MS |
Saab 9-3 |
0,00 / 20 |
14.45 |
34.45 |
|
|
|
|
|
C |
Rolf Linde |
Wäxjö MS |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
85 |
|
Ulf Bergström |
RC Hovet |
|
0,00 / 20 |
28.00 |
48.00 |
|
|
|
|
|
N |
Torsten Cordes |
RC Hovet |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
23 |
|
Björn Lindskog |
Hästveda FRC |
VW Golf |
0,00 / 30 |
10,15 / 10 |
50.15 |
|
|
|
|
|
C |
Inge Järletoft |
Osby MK |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
10 |
|
Viktor Bengtsson |
Ljungby MK |
Volvo |
0,00 / 40 |
25,35 / 20 |
85.35 |
|
|
|
|
|
N |
Linda Wilén |
Ljungby MK |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
83 |
|
Ewy Svensson |
Härlövs Gräv |
VW Golf |
0,00 / 10 |
53,55 / 23 |
86.55 |
|
|
|
|
|
N |
Göte Svensson |
Härlövs Gräv |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
82 |
|
Ewa Bergstrand |
Feringe HRA |
Audi |
0,00 / 30 |
75.12 |
105.12 |
|
|
|
|
|
N |
Mats Helmersson |
Feringe HRA |
|
|
|
|
|
|
|
|
84 |
|
Ann-Charlotte Holmgren |
Holmgrens |
Volvo |
|
|
Brutit |
|
|
|
|
|
N |
Gunnar Holmgren |
Holmgrens |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|