Bana 1 Förare Kartläsare O1 O1 tid O2 O2 tid O3 O3 tid O4 O4 tid O5 O5 tid Tot
1 Eva Wilén Lukas Wilén 0 0     0 12.29         12.29
2 Johan Skogström Andreas Hall 0 0     10 6.40         16.40
3 Ann-Charlotte Holmgren Dennis Holmgren 0 0     20 11.27         31.27
4 Tom Andersson Sandra Månsson 51 0     35 34.47         120.47
Bana 2
1 Mats-Olof Bengtsson Gunnar Holmgren 10 0 0 0 10 19.04         29.04
2 Johan Fransson Leif Fransson 20 0 0 0 10 11.45         41.45
3 Robert Holmstedt Leif Jönsson 23 0 0 0 10 13.16         46.16
4 Sture Heiman Gert Sällström 10 0 0 0 13 24.04         47.04
5 Evy Svensson Göte Svensson 10 0 0 0 20 18.10         48.10
6 Emil Thörnros Hasse Thörnros Brutit                    
Bana 3
1 Micke Lvov Rolf Linde 10 10.00 0 5.55 0 8.18 0 2.45 0 7.00 43.58
2 Lennart Dacke Krister Karlsson 0 8.05 0 9.06 0 12.15 0 3.55 10 6.25 49.46
3 Kurt Fredrixon Mathias Fredrixon 13 5.45 10 3.55 0 18.50 0 2.05 10 3.55 66.10
4 Conny Johansson Daniel Johansson 20 5.30 0 4.02 20 2.40 0 0 10 4.40 66.52
5 Björn Wilén Leo Wilén 13 11.50 6 8.53 0 16.35 0 11.37 10 5.47 83.32
6 Torsten Cordes Inge Järletoft 0 18.40 33 7.55 0 17.45 0 9.07 30 8.21 124.48
7 Christer Svensson Erik Svensson 90 6.50 50 8.07 0 16.40 0 4.19 20 7.34 203.30

Kanontävling i Älmhult.

Bil-O gänget i Älmhult med Peter, Arne, Stefan o Stefan i spetsen hade lagt kluriga och utslagsgivande banor i lördags.
Regnet öste ner under lördagen och det gör naturligtvis gamla och mindre vägar lite mer utmanande än vid torr väderlek.
Och halt var det. Stundtals var det förrädiskt glatt även mellan de grova Michelinsulorna och den leriga vägbeläggning.
Gamla oanvända vägar har ju den egenheten att de efter några år får ett väglag som föga upprätthåller friktionen men som är som gjorda för oss Bilorienterare.
Jag tittade ibland undrande på Micke som brukar hålla god fart även på de mindre och sämre partierna. Han förstod genast vad blicken avsåg men förklarade att kör vi fortare än så här så hamnar vi utanför vägen. Något en kartläsare direkt accepterar som ”ursäkt”.
Glatt verkade det vara både utanför och i bilarna. Alla var helnöjda med tävlingen- kanske den bästa vi åkt i år (!) som tillresta Frediksson:s också kommenterade: ”Så här kan en bra SM tävling vara, varken mer eller mindre” och det är ju ett mycket gott betyg.

Banläggarna hade letat upp en rad luriga vägrätningar som duggade tätt och det är ju sånt vi bilorienterare gillar speciellt. Känslan att hitta dom och och de efterlängtade blåa tavlorna är en riktig härlig känsla…
Visst är vi lite galna … ;-)
----------

Börjar vi med bana 1 infriade familjen Wilén förväntningarna.
Trots ett långvarigt motorstopp i den stora pölen på slutskissen tog man segern i klassen efter en övertygad kartläsning. Är det så att storebror Leo framöver får riktig konkurrens av lillebror Lukas? Wiléns har nu segrat i serien på bana 1 trots att 1 tävling återstår.
Två blev nu färska Johan Skogström /Andreas Hall där Johan debuterade i Växjös tävling och då tog en överlägsen seger. Nu med ny kartläsare som visade sig också vara mycket duktig. 2.a platsen bådar gott. Familjen Holmgren med junior Dennis i kartläsarstolen kunde skrällt även denna gång men hade någon tavla fel för mycket på skissen.
Det debuterande ekipage Tom Andersson/Sandra Olsson klarade sig bra men hade iofs en del tavlebommar och det visar att praktik fordras förutom den ”utbildning” vi har innan tävlingarna. Genomgången efter tävlingarna är nog så värdefull för debutanterna. Vi minns alla våra första Bil-O tävlingar med en blandning av hopp och förtvivlan ;-)


Bana 2 har blivit riktiga getingboet. Nu visade Gunnar Holmgren att noggrannhet ger resultat och segrade. Kanske lite överraskande men det har legat på lut. Mats Olof och Gunnar tycks nu kunna bli allvarlig konkurrent om slutsegern. Far&Son Fransson har också blivit säkra och kom nu 2:a. Gerth Sällström och Sture har fått tuff konkurrens i klassen. och tappar fortfarande lite tid på skissåkningen. Även Leif Jönsson med ordinarie chaffis blir säkrare och hade lite färre prickar än Göte och Evy. Mellan dessa tre ekipage skiljde det endast ca 2 prickar Speciellt kul är nu att placeringarna växlar från tävling till tävling så det lär bli fler omkastningar i resultatlistan framöver.
Slutstriden i serien blir jättespännande.
Jag har inte riktig pejl på vilka som missade vad men den första vägrätningen direkt efter skissen lurade en hel del.
Även slutskissen innehöll passage mellan ett antal motorvärmaruttag där det satt tavlor i varje ”hål” (om jag inte minns rätt hela 6 ”hål”) Här gällde det att hålla huvudet kallt och åka rätt ”hål”.

På Bana 3 fanns förutom favoriten Daniel och far Conny vid ratten även Dacke/Karlsson och A kartläsaren Mathias Fredriksson med far Curt vid spakarna på startlinjen.
Vi själva kände väl att vi är strax under dessa resultatmässigt men allt kan ju hända.. visade det sig …
Conny o Daniel är vrålsnabba och men det tog förvånansvärt lite lång tid innan de var ifatt. Vi hade själva rätt bra ”flyt” (inte bara under däcken utan även med kartläsningen och körningen.


Fredikssons gasar också på bra speciellt på skissåkat. Denna gång hade de ett litet äventyr när man hamnade uppe på en telefonstolpe - Kanske skall tilläggas att stolpen redan låg ner när ekipage forcerade den ;-) Detta var strax innan TK där far lydde kartläsarorder och i mörkret inte såg att man genade lite för tidigt. Nu skall i sannings namn säga att Fredriksson hade nackdel av att starta en halvtimme senare än vi andra vilket gjorde att de fick köra mer i skymning och mörker vilket naturligtvis missgynnar.
Trots snabb körning och endast ca 15 minuter över idealtid så hade Daniel ovanligt många missar. En ”dubbelfel” på den första vägrätningen som skulle passeras även senare, några växlade P tavlor och en fel OK gjorde att man fick nöja sig med 4.e platsen. Frediksson hade också en del tavelmissar och när vi själva och Dacke Karlsson klarade oss med en tavelbom vardera men vi på något kortare tid så var det lite överraskande även för oss själva att vi tog segern.

Inge Järletoft är tillbaka bakom kartbordet. Tyvärr har ju hans förarkollega Björn Lindskog gått bort för en tid sedan men han har nu ny chafför som dock hade förhinder. Denna gång assisterade därför Torsten Cordes som själv saknade chaffis. Lite mycket prickar kan bero på lite kartläsningsrost som säkert lossnar.
Även Leo och Björn tappade lite tavlor och hade även ”fastkörning”.. eller vad vi nu skall kalla det ;-) efter lite bråttomkörning i det hala väglaget.
Likaså hade långväga gästerna Christer och Erik Svensson i sin gamla V4:a bra tider men lite för mycket tavelbommar.

Trots lite missar här och där var det mungiporna uppåt efter tävlingen vilket visar att vi har skoj ute i skogen.

Rolf Linde (kartis)
-----------------

Inte bara kartläsaren !
En liten fotnot är att jag hörde ett lokalinslag på TV Skaraborg efter SM:et i Tibro senaste. Där nämndes att kartläsaren gör 90% av jobbet i Bil-O. Jag vill inte hålla med. I vår bil är det en som kör och nästan 1,5 som läser kartan. Micke har en sjusärdeles förmåga att ”lukta” sig till lurigheterna och kollar och checkar när något verkar skumt.
Vägrätningar har han som alla erfarna Bil-orienterare naturligtvis ständig koll på (även om vi nu missade en denna gång). P tavlor rabblas och OK tavlor kontrolleras. ”Var det mitt för huset” – ”ska vi inte ha denna OK:n” etc.
Denna gång satt ju P tavlorna rätt tätt och ibland på lite oväntade ställen. Något en kartläsare annars lätt missar när man har näsan i kartbordet.
På skisserna händer det ofta att han assisterar (bl.a. när jag själv blivit åksjuk). Han verkar ha ett ”falköga” på kartan och det andra på vägen…och upptäcker sånt jag missar.
Vill nog påstå att Micke ”räddar” en 3-4 kontroller på varje tävling och vad jag vill säga med detta är att ett Bil-O ekipage består av både en kartläsare och en engagerad förare.
Nu förekommer detta ”samspel” hos alla ekipage och kommer med automatik ju mer ju mer rutinerade man blir. Faktum är att samarbetet ger resultat.