RESULTAT
Ljungbysnurren
9/10-04
|
|
|
Ljungby MK |
|
|
|
|
|
|
Rött = Justerad p g a
tidigare summeringsfel
Bana 1 O3 är samma sträcka
som Bana 2 O5
Bana 2 O1-O3 är samma sträcka
som Bana 3 O1-O3
Bana 2 O4 är samma sträcka
som Bana 3 O5
Förare
|
Kartläsare |
Lag/Klubb/Hemort |
O1 |
O2 |
O3 |
Totalt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BANA 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ewa Bergstrand |
Mats Helmersson |
Feringe HRA |
20,00 |
4,47 |
10,30 |
35,17 |
|
|
|
Daniel Ingered |
Martin Andersson |
Felkörarn &
Felläsarn |
12,30 / 20 |
2,55 |
5,27
/ 10 |
50,52 |
|
|
|
Ann-Charlotte
Holmgren |
Gunnar Holmgren |
Holmgrens |
53,05 / 80 |
10,18 |
12,00 / 110 |
265,18 |
|
|
|
Ole Ageskov |
Lars Thomson |
Hovmantorp |
61,08 / 113 |
27,48 / 30 |
Brutit |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förare
|
Kartläsare |
Lag/Klubb/Hemort |
O1 |
O2 |
O3 |
O4 |
O5 |
Totalt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BANA 2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Björn Lindskog |
Inge Järletoft |
Team Nordgro |
17,08 |
9,02 |
15,01 / 10 |
7,09 |
7,00 |
65,20 |
|
Yngve Ernstsson |
Viktoria Ernstsson |
Hässleholms MK |
21,12 / 10 |
5,40 |
19,10 / 10 |
12,08 |
5,00 |
83,10 |
|
Bertil Nilsson |
Bernt-Ove Karlsson |
Team Kangoo |
23,00 |
6,30 |
25,38 / 30 |
9,56
/ 30 |
20,05 |
140,09 |
|
Ulf Bergström |
Torsten Cordes |
RC Hovet |
42,55 / 60 |
7,47
/ 13 |
15,04 / 90 |
32,33 / 10 |
11,27 |
281,46 |
|
Göte Svensson |
Leif Jönsson |
Härlövs Gräv |
48,08 / 26 |
11,07 / 20 |
34,38 / 60 |
24,35 / 30 |
12,50 / 20 |
ÖR |
|
Björn Wilén
|
Leo Wilén |
Ljungby MK |
24,55 |
Brutit |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förare
|
Kartläsare |
Lag/Klubb/Hemort |
O1 |
O2 |
O3 |
O4 |
O5 |
O6 |
Totalt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BANA 3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lennart Dacke |
Krister Karlsson |
Mölndals MK |
2,55 |
2,34 |
14,07 |
16,28 |
4,05 |
5,25
/ 10 |
55,34 |
Micke Lvov |
Rolf Linde |
Wäxjö MS |
15,00 |
5,38 |
11,11 / 10 |
23,29 |
16,00 |
12,30 |
93,48 |
Stefan Olofsson |
Stefan Arvidsson |
Älmhults MK |
19,50 |
7,31 |
17,38 / 10 |
31,55 |
13,44 |
7,40 |
117,19 |
Ivan Karlsson |
Ingemar Carlsson |
Nybro AC |
16,40 / 20 |
5,56 |
10,48 / 10 |
29,54 |
8,44 |
13,00 / 10 |
126,02 |
Anders Johnsson |
Karl-Gustav
Johansson |
SMK Gävle |
3,50
/ 40 |
3,42 |
8,13
/ 30 |
29,35 / 10 |
2,52
/ 10 |
8,40 |
148,52 |
Gerth Andersson |
Kenneth Sandin |
Kinds MK |
50,05 / 43 |
18,19 |
7,18
/ 80 |
22,00 / 10 |
5,04
/ 20 |
7,00 |
262,46 |
Kanontävling i Ljungby
Höstsäsongen kunder inte börjat på ett bättre vis. Ljungbys tävling blev en mycket utslagsgivande och intressant tävling på många vis och far och son Conny och Daniel Johansson hade lagt en mycket utslagsgivande och rolig tävling.
Det var första tävlingen i serien som också var en "riktig" Bil-Orientering d.v.s. med en bana även för de aktiva och enligt reglementet och med tidtagning på varje O-sträcka.
Dessutom hade Ljungby fått en intressant dispens från Bil-O förbundet med att ha IK tavlor som ej behövdes "köras igenom" och utan kompletteringsskylt. D.v.s. på samma sätt som tidigare MHF tävlingar hade för sk. "S tavlor". Detta då begränsat till kartor skala 1.10.000 för att ge ekipagen en sportslig chans att läsa ut väg rätningar och andra detaljer.
Även för bana 1 om hade 3 O -sträckor och speciellt för bana 2 med hela 5 O-sträckor blev tävlingen nu betydligt svårare än föregående tävlingar i serien. Med många kartbyten och olika skalor , mycket OK och nyheten att tiden nu räknades. Detta syntes också i resultatlistan även om en hel del erfarna ekipage klarade sig med fåtal prickar.
För bana 1 rådde tydligen en del problem med bl.a. den skiss som ingick på OS 1. De punkter i ordningsföljd vi normalt har på kartorna gjorde här ett avbrott för skisskörningen. Någon missuppfattade detta och "hoppade" över skisskörningen och detta föranledde en hög missade tavlor. Ingår skiss utmed banan utan TK emellan skall vi som arrangörer skriva detta tydligare nästa gång på kartor och körorder.
Några som körde för första gången hade inte eller klart för sig hur Bil-O går till.
Även den sista skissen med "svarta vägar" gav också lite huvudbry.
Vi ser att vi inför alla tävlingar måste ha en riktig genomgång så att inget glöms bort. Arrangörerna är ju själva aktiva och ibland tänker vi inte som "nybörjarna".
Svårare OK denna gång vållade också lite problem.
Bäst klarade sig Ewa Bergstrand och Mats Helmersson utan kontrollmissar som nu också drog ifrån i serien följda av Daniel Ingered och Martin Andersson som var snabbare men hade 3 tavelbommar.
Bana 2 fick det betydligt jobbigare än tidigare tävlingar. Man körde i stort sätt samma bana som de aktiva förutom en OS sträcka och det märktes i resultatet. Man fick också praktisera en mång IK tavlor enligt den test som genomfördes i Älmhult. För många gamla MHF:are vållade inte detta så stora problem och bäst blev nu återigen Lindskog-Järletoft som enbart hade 1 tavelbom och drog ifrån lite i serien. Yngwe Erntsson med Viktoria som kartläsare från Hässleholm kan tydligen också den ädla konsten med Bil-O och med 2 tavelbommar kom man god 2.a Således förpassade man ekipaget Nilsson /Karlsson till en 3.e plats.
Gamla "rävarna" Göte Svensson och Leif Jönsson hamnade tyvärr strax utanför respittiden.
Bana 3 Bana 3 körde hela 6 O-sträckor och förare och kartläsare fick verkligen bekänna färg med ett stort antal vägrätningar av verklig hög Bil-O klass. I undertecknats ekipage var stämningen hög på de igenväxta vägrätningarna och i stort sätt osynliga avhoppen och lyckan var stor trots att vi ibland fick leta länge. Speciellt på en väg som innehöll synbara gamla vägsnuttar som vi uppfattade som "vägrätningar" men inga tavlor fanns på dessa. (Conny förklarade att det var nytillkomna vägar som Försvaret var skyldig till). Strax efter dessa fanns ett nästan osynligt avhopp på 1.10.000 delen som satte myror i huvudet på de flesta.
Svårigheter och de många härliga vägrätningarna klarades bäst av favoriterna B-klassade Lennart Dacke Krister Karlsson som var outstanding med enbart 1 tavelbom av ca 120 kontroller !.... och snabb tid. Undertecknad med säkra föraren Micke Lvov också med 1 tavelbom var långsammare med kartläsningen där vi bl.a. tappade ca 10 minuter på tidigare nämnda vägrätning. Föraren hade också ett öga på kartan emellanåt och det "räddade" bl.a. en tavla på sista sträckan. Skönt med en "reservkartläsare" emellanåt. : Även de båda Älmhults "Stefarna" hade enbart 1 tavelbom och kom på tredje plats. Kul var att "hela" 6 ekipage ställde upp på bana 3 och att vi även lockat nya ekipage.
En enkät gjordes också om den typ av IK kontroller som nu testades på bana 2 och 3 och det föll i god jord hos de flesta. Säkert något vi kan återinföras Bil-O sporten och speciellt i våra egna tävlingar eftersom Bil-O förbundet lyckligtvis är överseende med lite lokala "regler".
Tyvärr saknades nu några ekipage som tidigare deltagit i hela serien men vi hoppas att de ställer upp i de sista tävlingarna. Vi får alla hjälpas åt att värva mera startande
En sammantaget mycket skojig, svår och härlig Bilorientering. En verklig "high-light" upplevelse för oss "Bil-O vänner" :
Kartläsaren Rolf Linde