RESULTAT BIL-O Kronoberg Justerad 7/4 p g a rättningsfel (1:an och 2:an på bana 1 har skiftat plats)
|
|
|
|
Wäxjö MS 27/3 2004 |
|
|
|
BSR Rundan |
|
|
|
|
|
|
|
BANA 1 |
|
|
|
Förare |
Kartläsare |
Lag/Klubb |
TOTALT |
Hans Urdell |
Anita Urdell |
Stål & Verktyg |
4,22 |
Peter Palinkas |
Jonas Ulvenhag |
Älmhults MK |
10,20 |
Ann Charlotte Holmgren |
Gunnar Holmgren |
Holmgrens |
15,50 |
Fredrik Odin |
Kirse Halme |
Contrast-Odin |
26,27 |
Nils Olofsson |
Eddie Partos |
El Loco |
41,44 |
|
|
|
|
|
|
|
|
BANA 2 |
|
|
|
Björn Lindskog |
Inge Järletoft |
Nordgro |
0,07 |
Bertil Nilsson |
Bent Ove Karlsson |
Team Kangoo |
0,12 |
Ulf Bergström |
Torsten Cordes |
RC Hovet |
1,14 |
Leif Jönsson |
Göte Svensson |
Härlövs Gräv |
3,26 |
Jan Sandgren |
Dan Magnusson |
JD Vilse i Skogen |
12,26 |
Stefan Karlsson |
Per Erik Petersson |
Bil-Karlsson Lindås |
17,25 |
Staffan Skeppstedt |
Magnus Skeppstedt |
BSR lag 2 |
20,00 |
|
|
|
|
Kommentarer från arrangören
De gamla Bil-O ”rävarana” visade sig vara pålitliga kort när det gäller att lotsa fram ekipagen på krokiga smålandsvägar.
Flera som tidigare kört MHF satte sig nu åter bakom kartan och många ekipage klarade banan utan prickbelasting vad det gäller kontroller. Några s.k. ”vägrätningar” där nya vägen inte fanns med på kartan och den gamla vägen således skall köras för att följa ”karträtt” väg vållade inga som helst problem för dessa erfarna kartläsare.
I Bil-O finns olika typer av kontroller som skall passeras i rätt ordning och det är s k PK – Passerkontroller och IK – Informationskontroller – Kontrollerna består av skyltar som syns väl när man kör karträtt väg. Orienteringskontroll som markeras på karta eller körorder måste man dock stå mitt för att upptäcka. Missad eller kontrolltavla som tillhör någon annan bana ger straffprickar. Någon tid tages inte utan det är enbart orienteringsmomentet som avgör.
Man tävlar med helt vanliga bilar utan någon som helst extrautrustning. Det som behövs är någon form av skiva s.k. kartbord att ha karta och sina papper på.
Tävlingen gick nu på jättefina vägar i med start och mål i Växjö över Härlöv – Moheda- Ör och tillbaka till norra industriområdet där sista O-sträckan var förlagd.
Denna kortare sträcka på ett industriområde med tidtagning blev helt avgörande för toppskiktet.
Vann gjorde Björn Lindskog / Inge Järletoft från Hästveda tätt följda av Bertil Nilsson / Bernt Ove Karlson Södra Ljunga.
På 3:e plats kom Ulf Bergström / Torsten Codes från Växjö och 4:e plats togs av Leif Jönsson och Göte Svensson. Den sistnämnda med hela ”huset fullt av pokaler” från 60-70-80 talet när han med fru Ewy tävlade flitigt i Bil-O.
När det gäller den rena nybörjarbanan med lite enklare utformning utropades först Peter Palinkas med en helt färsk kartläsare i Jonas Ulvenhag från Älmhult som segrare. Det visar sig dock att fel OK skall ge 10 prickar och ej 3 prickar som dessa först fått och därmed vinner istället Hans och frun Anita Urdell från Växjö. Prislistorna har därför reviderades och vi ursäktar oss för "arrangörsmissen”.
Lite oflyt hade här Nils Olofsson och Eddie Partos som säkert vunnit om man inte gjort en felaktig regeltolkning med PK tavlorna.
Alla nybörjare är med på en obligatoriskt genomgång men det kan vara svårt att i första tävling snappa upp allt.
Samtliga ekipage var övertygade om att det här var en mycket skojig och rolig aktivitet. Många även påhejade av kompisar och familjemedlemmar som passagerare i bilarna.
Förutom de gamla erfarna Bil-O ekipage var många av nybörjarna fantastiskt duktiga och vissa ekipage klarade också banan helt utan kontrollmissar.
Vi ser de relativt fåtal nybörjarna som propaganda och ”ambassadörer” så att man påverkar fler att prova på och upptäckta det trevliga i sporten avslutar arrangören.
De flesta anmäler sig nu även till nästa tävling i serien som går i Älmhult redan på lördag.
Sedan följer Ljungby som arrangör helgen efter påsk och den 8/5 är det dags för en ny tävling i Växjö. Arrangören lovar då att göra det lite svårare speciellt för Bana 2.