RESULTAT BIL-O Kronoberg

Justerad 7/4 p g a rättningsfel

(1:an och 2:an på bana 1 har skiftat plats)

 

 

 

Wäxjö MS 27/3 2004

 

 

BSR Rundan

 

 

 

 

 

 

 

 BANA 1

 

 

 

Förare

Kartläsare

Lag/Klubb

TOTALT

Hans Urdell

Anita Urdell

Stål & Verktyg

4,22

Peter Palinkas

Jonas Ulvenhag

Älmhults MK

10,20

Ann Charlotte Holmgren

Gunnar Holmgren

Holmgrens

15,50

Fredrik Odin

Kirse Halme

Contrast-Odin

26,27

Nils Olofsson

Eddie Partos

El Loco

41,44

 

 

 

 

 

 

 

 

 BANA 2

 

 

 

Björn Lindskog

Inge Järletoft

Nordgro

0,07

Bertil Nilsson

Bent Ove Karlsson

Team Kangoo

0,12

Ulf Bergström

Torsten Cordes

RC Hovet

1,14

Leif Jönsson

Göte Svensson

Härlövs Gräv

3,26

Jan Sandgren

Dan Magnusson

JD Vilse i Skogen

12,26

Stefan Karlsson

Per Erik Petersson

Bil-Karlsson Lindås

17,25

Staffan Skeppstedt

Magnus Skeppstedt

BSR lag 2

20,00

 

 

 

 

 

Kommentarer från arrangören

 

De gamla Bil-O ”rävarana” visade sig vara pålitliga kort när det gäller att lotsa fram ekipagen på krokiga smålandsvägar.

Flera som tidigare kört MHF satte sig nu åter bakom kartan och många ekipage klarade banan utan prickbelasting vad det gäller kontroller. Några s.k. ”vägrätningar” där nya vägen inte fanns med på kartan och den gamla vägen således skall köras för att följa ”karträtt” väg vållade inga som helst problem för dessa erfarna kartläsare.

 

I Bil-O finns olika typer av kontroller som skall passeras i rätt ordning och det är s k PK – Passerkontroller och IK – Informationskontroller – Kontrollerna består av skyltar som syns  väl när man kör karträtt väg. Orienteringskontroll som markeras på karta eller körorder måste man dock stå mitt för att upptäcka. Missad eller kontrolltavla som tillhör någon annan bana ger straffprickar. Någon tid tages inte utan det är enbart orienteringsmomentet som avgör.

Man tävlar med helt vanliga bilar utan någon som helst extrautrustning. Det som behövs är någon form av skiva  s.k. kartbord att ha karta och sina papper på.

Tävlingen gick nu på jättefina vägar i med start och mål i Växjö över Härlöv – Moheda- Ör och tillbaka till norra industriområdet där sista O-sträckan var förlagd.

 

Denna kortare sträcka på ett industriområde med tidtagning blev helt avgörande för toppskiktet.

Vann gjorde Björn Lindskog / Inge Järletoft från Hästveda tätt följda av Bertil Nilsson / Bernt Ove Karlson Södra Ljunga.

På 3:e plats kom Ulf Bergström / Torsten Codes från Växjö och 4:e plats togs av Leif Jönsson och Göte Svensson. Den sistnämnda med hela ”huset fullt av pokaler” från 60-70-80 talet när han med fru Ewy tävlade flitigt i Bil-O.

 

När det gäller den rena nybörjarbanan med lite enklare utformning utropades först Peter Palinkas med en helt färsk kartläsare i Jonas Ulvenhag från Älmhult som segrare. Det visar sig dock att fel OK skall ge 10 prickar och ej 3 prickar som dessa först fått och därmed vinner istället Hans och frun Anita Urdell från Växjö. Prislistorna har därför reviderades och vi ursäktar oss för "arrangörsmissen”.

 

Lite oflyt hade här Nils Olofsson och Eddie Partos som säkert vunnit om man inte gjort en felaktig regeltolkning med PK tavlorna.

 

Alla nybörjare är med på en obligatoriskt genomgång men det kan vara svårt att i första tävling snappa upp allt.

 

Samtliga ekipage var övertygade om att det här var en mycket skojig och rolig aktivitet. Många även påhejade av kompisar och familjemedlemmar som passagerare i bilarna.

 

Förutom de gamla erfarna Bil-O ekipage var många av nybörjarna fantastiskt duktiga och vissa ekipage klarade också banan helt utan kontrollmissar.

Vi ser de relativt fåtal nybörjarna som propaganda och ”ambassadörer” så att man påverkar fler att prova på och upptäckta det trevliga i sporten avslutar arrangören.

 

De flesta anmäler sig nu även till nästa tävling i serien som går i Älmhult redan på lördag.

Sedan följer Ljungby som arrangör helgen efter påsk och den 8/5 är det dags för en ny tävling i Växjö. Arrangören lovar då att göra det lite svårare speciellt för Bana 2.