RESULTAT BIL-O Kronoberg

 

 

   

 

Wäxjö MS 9/5-04

 

   

 

BSR-rundan

 

 

   

 

 BANA 1

 

 

   

 

Förare

Kartläsare

Lag/Klubb/Hemort

O-sträcka 1 O-sträcka 2 O-sträcka 3

TOTALT

Ewa Bergstrand Mats Helmersson Feringe HRA 0 0 0 / 3,31 3,31
Daniel Ingered Martin Andersson Felkörarn & Felläsarn 0 0 / 4,00 4,00
Hans Urdell Anita Urdell Stål & verktyg 0 0 / 4,15 4,15
Ann-Charlotte Holmgren Gunnar Holmgren Holmgrens 0 0 / 6,07 6,07
           
           

 

 

 

   

 

 

 

 

   

 

 BANA 2

 

 

   

 

Bertil Nilsson Bernt-Ove Karlsson Team Kangoo 0 10 0 / 4,00 14,00
Björn Lindskog Inge Järletoft Team Nordgro 0 10 0 / 5,07 15,07
Peter Palinkas Arne Johansson Älmhults MK 0 20 0 / 4,25 24,25
Göte Svensson Leif Jönsson Härlövs Gräv 0 20 0 / 8,28 28,28
           
Reportage fårn Växjös tävling 9/5 2004.


I bästa vårvädret avgjordes så den 4.e deltävling, nu åter i Wäxjö MS regi och Åke Jansson som banläggare.
Banan gick över Öja- Gemla och till skissprovet i Räppe. Dessutom körde Bana 2 en extra runda söder om Bergunda.
Banan bedömdes av banläggarna som lite svårare än premiärtävling och det visade sig också i resultatlistan.

Förvånande klarade alla ekipage på bana 1 utan en enda tavelbom och det är mycket bra eftersom där fanns ett flertal luriga OK kontroller. De som nu kör Bana 1 har kört de flesta tävlingarna i serien och det ger utslag i bra orientering och samspel.

Sista provet på Skanskas Asfaltsverk i Räppe var betydligt svårare än tidigare skisskörning eftersom området innehöll en hel del öppna planer där det var lätt att navigera fel.
Provet blev helt avgörande och segrare blev Ewa Bergstrand .och Mats Helmersson.
Men det var tätt och inte långt efter kom Daniel Ingered och Martin Andersson som hack i häl hade paret Hans och Anita Urdell. Holmgrens som nu kom nu 4:a leder dock serien men de andra börjar knappa in.

Långa banan fick först köra en ca 1 mil lång runda över Bergunda. Samtliga klarade denna prickfritt och här fanns inga "fel OK"… Nåja en stod kanske inte helt rätt efter kartan men det får härledas till en liten arrangörsmiss… ;-/

Efterföljande sträcka var i stort sätt samma som Bana 1 körde. Denna innehöll dock några klurigheter enbart för Bana 2 dels genom en vägrätning och dels genom att en "gräsväg" skulle köras i ett villaområde i Gransholm. Flera ekipage missade här någon P- tavla och även en del svårlästa OK tavlor gjorde att även de mer garvade ekipagen valde fel vid något tillfälle.

Sista provet var lite mer komplicerat än för Bana 1 men även här klarade de tävlande sträckan helt utan tavelmissar men med relativt stor spridning på tiden.
Segrare blev nu Ljungaparet Nilsson/Karlsson tätt följda av Lindskog/Järletoft. Dessa ekipage skiftar ledningen i stort sätt efter varje tävling i serien. Spännande värre.
Peter Palinkas har snart deltagit i varje klass både som kartläsare och förare. Denna gång med sin vanliga bisittare Arne Johansson vilka dock missade 2 tavlor och hamnade på 3:e plats före Svensson/Jönsson.

Det fina vårvädret bidrog säkert till att vi fick mindre startande denna gång.
Några ekipage kunde tyvärr inte komma till start då deras bisittare var upptagna med arbete och andra "oväsentligheter i livet". - då jämfört med bilorientering…. :

Ljungby räknar att köra sin tävling den 16/5 om det blir minst 10 anmälda innan den 14/5.
Älmhults tävling i juni är dock lite osäker och vi får konstatera att hösten kanske är bättre tidpunkt för att samla större startfält. Det är mycket annat som lockar och drar denna årstid.

Arrangören
Rolf Linde