Resultatlista Sjöslaget                                
Arrangör Wäxjö MS/RC Hovet                                  
Datum 12/11 2005                                  
                                   
Plac Förare Kartläsare Klubb/Korplag Totalt pr. OS 1 OS 2 OS 2                      
          tavlor tavlor tid                      
  BANA 1                                  
1 Boje Karlsson Mats Ivansson Lessebo  8,13 0 0 8,13                      
2 Peter Söderström Mats-Olof Bengtsson Team 9000 17,35 10 0 7,35                      
3 Gösta Brodén Kerstin Brodén Wäxjö MS 44,48 0 30 14,48                      
4 Lars-Ove Hermansson Rolf Lindberg Käppihjulet,Rinkaby 94,48 20 60 14,48                      
  BANA 2                                  
1 Björn Lindskog Inge Järletoft Team BRJ 1,03 0 0 1,03       15              
2 Emelie Isaksson Ingmar Evaldsson Varberg/Olofström 3,35 0 0 3,35       13              
3 Sture Heiman Gerth Sällström Växjö/Kosta 10,11 0 0 10,11       11              
4 Björn Wilén Leo Wilén BW 01 11,06 10 0 1,06       10              
5 Ann Charlotte Holmgren Gunnar Holmgren Holmgrens- Växjö 17,26 10 0 7,26       9              
6 Ewa Bergstrand Mats Helmersson Feringe HRA 17,33 10 0 7,33       8              
7 Jan Erik Ottosson Mats Karlsson  Lessebo MK 26,33 20 0 6,33       7              
- Ewy Svensson Göte Svensson Härlövs Gräv Brutit - - - brutit /engine.                
                                   
  BANA 3 /A-B-C      Totalt pr. OS 2 OS 2 OS 3 OS 3 OS 5 OS 5 OS 7 OS 7 OS 9 OS 9 OS 10 OS 10 Tot Tot
          tavlor tid tavlor tid tavlor tid tavlor tid tavlor tid     tavlor tid
1 Conny Johansson Daniel Johansson Ljungby MK 75,10 0 2,32 0 0,15 10 5,23 20 23,35 0 0,56 10 2,29 40 35,10
2 Björn Lindskog Inge Järletoft Team BRJ 108,40 20 11,28 0 4,25 10 10,13 10 29,50 0 8,44 0 4,00 40 68,40
3 Ebon Lindh Joacim Arnheim Tibro MK 116,19 0 11,08 0 3,20 20 10,24 10 32,38 20 5,37 0 3,12 50 66,19
4 Leif Stenström Krister Karlsson MK Falcon/Mölndals MK 119,35 10 15,48 0 3,02 10 15,47 10 24,17 10 3,42 10 6,59 50 69,35
5 Peter Palinkas Arne Johansson Älmhults MK 151,09 30 8,19 0 3,09 0 13,44 20 59,55 10 1,50 0 4,12 60 91,09
6 Evelyn Arvidsson Stefan Arvidsson Älmhults MK 180,07 10 17,16 0 9,24 0 15,25 20 55,49 20 20,54 3 8,19 53 127,07
7 Jonas Hjelm Mattias Andersson Varberg 194,12 0 12,32 10 14,45 0 12,51 10 94,43 10 9,55 10 9,26 40 154,12
8 Christer Svenson Erik Svenson Mönsterås MK 202,08 30 16,29 10 5,24 20 21,06 20 49,18 10 13,24 0 6,27 90 112,08

 

 

Favoritsegrar och seger av nytt ekipage i Sjöslaget!

 

Så var det dags för finaltävlingen i Bil-O serien Kronoberg. Wäxjö MS tävling ”Sjöslaget” avverkades under lördagen i skogarna runt Hovmantorp i samarrangemang med RC Hovet.

Bana1 och Bana 2 gick nu åter i dagsljus. Nåja.. helt ljust kanske det inte var under den mörka november eftermiddagen.

Glädjande hade vi lyckats få  nya ekipage på både Bana 1 och 2 och några då med förflutet inom Bilorientering på 60-70 talet.

 

Bana 1 o 2

Bana 1 och 2 hade några klurigheter. Bl.a. ett vägskäl där en nylagt genväg inte fanns med på kartan. Förvånansvärt klarade de flesta denna utan problem.

Lite senare dök ett motsvarande problem upp men där hade vi i tävlingsledningen inte räknat med att de tävlande på bana 1 och 2 skulle få denna svårighet. Tavlor fanns där utplacerade för bana 3 som skulle köra senare. Samtliga på bana 2 klarade även detta och det är bevis på att kartläsarna tänker i ”rätt spår”. Kontrollerna gav inga prickar om de missades.

Några tätt ”elakplacerade” Ok kontroller vållade annars mest problem. Bl.a. var det vid 2 hus och på slutet 2 bäckar som låg nära varandra där resp. bana skulle ha en vardera och här tog några fel. Det gäller att både läsa Ok beskrivningen korrekt  - tex. OK hus resp./OK mf (mittför) hus liksom väderstrecken. Den ena bäcken låg dessutom i en ”meridian” på kartan och var därför lite extra svår att se.

 

Nu visade återvändande gamla Bil-O åkare Boje Karlsson Mats Ivansson gamla goda takter och tog en seger på bana 1. Där fanns också några helt nya ekipage. Första tävlingen är alltid svår innan man vet hur det fungerar, men alla har vi varit gröna i början – inte då bara av åksjuka J

Vi hoppas att dessa fortsätter och får fler efterföljare. Vi lovar att ta väl hand om alla nybörjarna vi får. Lika viktigt som genomgången innan tävlingarna är också en genomgång efter så man vet vilka fel man begått. Något vi får göra till rutin från arrangörshåll under 2006.

 

Sista skissen på Hagaslätt vållade inga större problem för Bana 2 och tiderna var inte alltför splittrade så avgörandet kom denna gång att bli ute på ”vägarna”.  Lindskog/Järletoft gjorde inga misstag och vann. Alltid snabba Björn och Leo var endast 3 sekunder efter på skissen. Leo hade dock tyvärr ändrat sista OK:en till den felaktiga därmed blev det ett litet blygsammare resultatet denna gång.

Tvåa blev Ingmar Evaldsson som tog tillfället i akt att utbilda en ny intressent i Bil-O kunnandet. Nybörjaren var Emile Isaksson från Varberg vars pojkvän åkte den aktiva banan.

3:e plats blev det för Gert Sällström med ett förflutit som duktig kartläsare på MHF tiden och rallyförare. Denna gång med Sture Heiman som chaufför. Sture brukar ju annars själv sitta bakom kartbordet i våra tävlingar.

 

Summa summarum några nya intressante ekipage men tyvärr saknades samtidigt några säkra kort deltagit flitigt i vår serie.

 

------------------------

 

Bana 3

Långa banan mätte över 10 mil och innehöll en hel del svårnavigerade partier för deltagarna.

 

OS 2 o 3

Banläggarna hade här nyttjat några riktigt gamla kartor och mycket riktigt vållade redan 1:a O-sträckan problem med en gammal backstreckskarta från 1930 talet. De flesta klarade dock att köra rätt men för de flesta tog det extra tid. Sträckan avlutades med två ”läckra” igenväxta rätningar varav den sista i princip var ”osynlig” strax innan TK:en. Bild på denna rätning kommer här på siten men det var tyvärr inte många som fastnade på plåten (mest p.g.a. av ”okunnig” fotograf). Såväl Palinkas/Johansson som Lindskog/Järletoft hade ”missflyt” här. Conny o Daniel (C&D) var vassast liksom på direkt därpå kommande O-sträcka 2 med lite tidsprickar.

 

OS 5

På den långa skisskörningen på Hovmantorp industriområde som Torsten Cordes lagt ner mycket jobb på innehöll hela 3 kartor och 8,5 km. Det innehöll många kontroller med utrymme för misstag. Bäst här sammantaget var Jonas Hjelm/Mattias Andersson Varberg. Även om några ekipage var snabbare hade de tappat en eller flera kontroller.

 

OS 7

Sträckan mellan Hovmantorp och Linneryd var en riktig långsträcka och innehöll det mesta. Ett flertal vägrätningar men de flesta av ”tydlig” karaktär så här var det få av de aktiva som gjorde tavelbommar. Sträckans elddop var sedan skissen på Linneryds Sågverk som t.o.m. fick garvade kartläsare som Daniel att begå misstag och tom. 2.

Må vara att skissen på några detaljer var lite ”ofullständig” vilket naturligtvis sätter myror i huvudet. Alla på bana 3 missade någon eller flera kontroller här. Bäst på sträckan blev Leif Stenström/Krister Karlsson.

 

OS 9

Ytterligare en vägsträcka som faktisk användes vid förra årets tävling fast nu från andra hållet vållade också en del problem med vägrätningar. Här var C&D snabbast och klarade så när idealtiden. Vi gissar att det gick undan värre på den sista krokiga och smala skogsvägen J

 

0S 10

Slutprovet på Hagaslätts Folkracebana var också svår i det nu beckmörka höstkvällen och stundtals sågs ekipages stå stilla eller snurra runt för att hitta rätt ”väg”. C&D hade en tavelbom så bäst på sträckan blev nu Ebon Lindh och Joakim Arnheim.

 

Favoritseger blev det med Ljungbyparet ”far o son” Conny o Daniel Johansson även om Daniel var ”långt ifrån” nöjd med insatsen. Kvällens lilla överraskning stod nog Lindskog Järletoft för som gjorde en mycket säker körning med sin 2.a plats. De tävlar flitigt i både i våra tävlingar och i södra Sverige och börjar nu både få högt tempo och säker kartläsning .

Bl.a. slog man Jocke Arnheim, nu med samma kvinnliga förare som i Älmhult. Jocke med en 5.e plats i senaste SM tävling för en vecka sedan på meritlistan . Palinkas - Johansson var inte att känna igen och hade för kvällen lite för mycket missar. Även Stefan Arvidsson gjorde några slarvfel vilket annars kunde gett en bättre placering.

Några långväga nya deltagare är också trevligt och vi hoppas det fler till kommande tävlingar.

 

Det vore kul med fler aktiva ekipage till en sådan lång och utslagsgivande bana .

 

Kul också att Torbjörn Johansson – duktig MHF kartläsare på sin tid – nu presterade en bra kartläsning som förbil med Micke Lvov. Micke kunde naturligtvis delar av banan men höll för det ”mesta tyst” och nu väntar vi bara på att Torbjörn gör riktig come back i högerstolen…

 

Start o mål var förlagt till Motorbanan Hagaslätt där även ett slutprov avgjordes. Banläggningen stod Torsten Cordes och Åke Jansson för och tävlingen hade stundtals mästerskapsstatus. En stor funktionärsstab drillades också för till 2007 har Wäxjö MS ansökt om att arrangera svenskt mästerskap.

 

Det trevliga är att vi har många familjepar i tävlingsbilarna.

Och det allra roligaste är ju att alla åldrar kan tävla i samma klass.

 

Frågan är om inte vår serie slår rekordet där på bana 2. Segrande kartläsare i serien är duktiga 14 ÅRIGE Leo Wilén från Ljungby -. 2:a platsen i serien togs av Göte Svensson Härlöv – NYSS FYLLDA 70 ! Snacka om ”bredsport”!

 

Och visst har vi förbaskat roligt … J

 

Se särskilt resultat om slutserien. Denna kommer under ”Nyheter”

 

 

 

 

 

 

Bild 1 (271 kb)

Nöjda segrare Conny o Daniel Johansson som vunnit de 2 sista tävlingarna

I Älmhult och Växjö.

 

Nedan fler bilder från Wäxjö MS tävling, klicka på bilderna för att se dem i större format

(en del bilder är lite större och kan ta lite tid att kunna se om man ej har bredband)