Resultatlista BSR-rundan 2006-05-27

Arrangör: Wäxjö MS

 

BANA 1

Plac Förare Kartläsare Klubb / Korplag Totalt pr. OS 1 OS 2 OS 2
          tavlor tavlor tid
1 Gösta Nilsson Lisbeth Nilsson Lessebo  5,24 0 0 5,24
2 Inge Järletoft Björn Lindskog Team BRJ 20,08 10 10 0,08
3 Eva Wilén Lukas Wilen Ljungby MK 25,19 20 0 5,19
4 Leif Fransson Johan Fransson Växjö 31,03 20 10 1,03
5 Maria Abrezol Thomas Bring Växjö 50,23 39 10 1,23

Kommentarer ekipagen bana 1

Plac  
1 INGA TAVELFEL = Guldstjärna :-)
2 En tavelbom -missade lilla parallellvägen strax innan TK 8 / Sista snurren runt hus på skissen.
3 Sista OK:n fel och nämnda parellväg
4 En OK fel / 2 tavelmissar på skissen.( En den sista snurren runt huset)
5 Problem i början med 3 tavelbommar och några extra tavlor/ 1 miss på skissen

 

 

BANA 2

Plac Förare Kartläsare Klubb / Korplag Totalt pr. OS 1 OS 2 OS 2
          tavlor tavlor tid
1 Sture Heiman Gert Sällström Växjö / Kosta 1,23 0 0 1,23
2 Ann Charlotte Holmgren Gunnar Holmgren Holmgrens- Växjö 11,25 0 10 1,25
3 Robert Holmqvist Leif Jönsson Alvesta 12,42 0 10 2,42
4 Evy Svensson Göte Svensson Alvesta 14,47 0 10 4,47
5 Anders Hjelm Mattias Andersson Varberg 32,35 30 0 2,35
6 Emmelie Isaksson Marcus Rylander Varberg 36,51 10 20 6,51

Justering Bana 2: De som fick 10 prick för OK vid S 1 har korrigerats.

Kommentarer ekipagen bana 2

Plac  
1 INGA TAVELFEL = Guldstjärna :-)
2 En missad snurr på skiss. (tavlorna P-P)
3 Samma miss som Holmgrens
4 Tavelbom på skiss
5 3 missar/ Felfri på skiss
6 Sista parallellvägen innan TK 8/ och 2 missar på skissen (varav en P-P)

 

 

Bana 3 / Klass A, B, C

Plac Förare Kartläsare Klubb Totalt pr. OS 2 OS 2 OS 3 OS 3 OS 5 OS 5 OS 6 OS 6 OS 7 OS 7 OS 9 OS 9 Tot Tot
          tavlor tid tavlor tid tavlor tid tavlor tid tavlor tid tavlor tid tavlor tid
1 Lennart Dacke Krister Karlsson Hyllinge MS /
Mölndals MK
47,20 10 10,24 0 0,00 0 0,36 0 4,23 10 0,32 0 11,25 20 27,20
2 Conny Johansson Daniel Johansson Ljungby MK 50,21 10 0,00 0 0,00 0 0,00 20 4,29 10 0,00 0 5,52 40 10,21
3 Peter Palinkas Arne Johansson Älmhults MK 53,33 10 5,51 0 0,00 0 0,00 0 5,25 0 0,00 20 12,17 30 23,33
4 Björn Lindskog Inge Järletoft Team BRJ 66,45 0 4,06 10 0,00 0 0,00 0 9,22 20 0,31 13 9,46 43 23,45
5 Anders Hjelm Mattias Andersson Varberg 81,38 10 7,19 10 0,49 0 6,05 0 14,35 0 5,08 10 17,40 30 51,38
6 Stefan Helin Joacim Arnheim Tibro MK 88,17 10 0,00 0 0,00 0 0,00 0 2,23 10 2,04 60 5,37 80 8,17
7 Björn Wilén Leo Wilén Ljungby MK 108,52 10 7,21 10 0,00 0 8,52 20 10,12 10 6,50 10 15,37 60 48,52
8 Ulf Bergström Torsten Cordes RC Hovet 116,48 0 9,01 0 2,56 0 3,38 10 26,47 0 8,26 26 30,00 36 80,48
9 Andreas Ivarsson Christer Svensson Mönsterås MK 177,07 0 9,46 10 3,13 0 0,11 10 19,23 30 4,56 50 39,38 100 77,07
10 Johan Fransson Leif Fransson Wäxjö MS 184,40 10 23,27 3 3,22 0 6,37 20 30,28 40 3,39 10 34,07 83 101,40
11 Robert Holmstedt Leif Jönsson Alvesta 209,16 10 12,06 20 0,10 0 2,04 20 30,55 10 4,29 72 27,32 132 77,16
12 Ewy Svensson Göte Svensson Härlöv 223,37 10 15,59 0 6,50 0 7,15 30 34,10 33 11,30 19 55,53 92 131,37

Miss i körorder OS 9: På 4:e sidan stod det felaktigt TK i 12 i första angivelsen. Detta berodde på att denna sida var skissen för bana 2 och "TK" i angivelsen glömdes tas bort. Tyvärr letade flera ekipage efter en Sportident TK här och la en del tid. Vi räknar dock att detta inte förändrat resultatlistan varför justering ej skett.

Kommentarer ekipagen bana 3

Plac  
1 OS2 Fel OK Bäck / OS7 Fel OK väg OSO Vallen
2 OS2 Fel OK bäck / OS6 två fel OK- (växlade) / Fel OK väg OSO Vallen
3 OS2 Fel OK bäck / 2 miss skissen (S 17 i "Grustaget 2 "och gm 7 "Renvägen")
4 OS3 Missad IK efter TK3 / OS7 Fel OK väg OSO Vallen+ fel OK "H" / OS9 PK för mycket NO 2 "Grustaget 1" -PK miss NO 7 "Grustaget 2")
5 OS1 Fel OK Bäck / OS3 Missad IK efter TK 3/ OS9 Missat snurr runt sista huset
6 OS2 Fel OK Bäck / OS7 Fel OK väg OSO Vallen / OS 9 "Grustaget 1" -Missat PK Ö 4 "-Fel OK V 16 - "Grustaget 2" Missat PK SV 2 -Fel OK V 8 - "Renvägen" PK miss gm 18 och S 16
7 OS2 Fel Ok Bäck / OS3 Felskriven (?) PK "I" (rätt K) / OS6 Missad tavla (A ?) -Fel OK Stig (1:15.000) / OS 7 PK miss sista parallellvägen innan TK 8 / OS9 "Grustaget 1" PK Miss NV 22
8 OS6 Fel OK stig 1:15 000 / OS9 "Älgvägen" Miss PK gm 13 + PK för mycket gm 8 - "Grustaget 2" PK miss S 17 -"Renvägen" PK för mycket "I" (gm 7 enbart första gången)

Resterande har Rolf inte hunnit / klarat av att analysera..
 

 

Nedan litet "reportage som vanligt a la Rolf

Bana 1
 

Ett stort startfält gläder alltid en arrangör. Vi fick 23 ekipage till start även om nu så många som hela 6 dubblerade med start både på Bana 1 eller 2 och Bana 3.

Vi kan se en tendens till ökat antal startande och flera gamla Bil -O ekipage börjar vakna till liv.

 

Av artighet börjar vi med nybörjarna. Här stod ett fd MHF ekipage på startlinjen. Nu skötte frun Lisbeth kartläsarsysslan med bravur och man körde runt bana 1 helt utan tavelbom. Strong comeback och guldstjärna direkt. Strävsamma paret Järletoft/Lindskog provade också med ombytta roller och belade en säker 2.a plats. Man deltog även på bana 3 med den vanliga ”uppsättningen”. Bil-O -familjen Wilen med Eva och Lucas blev 3:a och kanske kan de ge bror Leo en match framöver? Ännu en nytt ekipage med far och son Fransson kom också till start. Leif som gammal Bil-orienterare, "Rävjaktsletare” och rallykartläsare lät sonen sköta kartan och det blir fler tävlingar har de lovat. De körde sedan bana 3 där pappa Leif skötte kartan. Skoj att de tävlande kan köra 2 banor samma dag och som i detta fall med ombytta roller. Helt nybörjare Maria Abrezol och ”navigatören” Thomas Bring inledde med lite tavelmissar men kom sedan igång bra och fick klart godkänt i debuten. Undertecknad kan berätta att Thomas seglat i värsta dimman på Östersjön och lyckats missa de flesta grunden. En sådan naturbegåvning måste uppleva att vägnätet inte kan bjuda på så mycket överraskningar :-)

 

 

Bana 2

 

Svårighetsmässigt var vår bana 2 på pappret lite medel och gick på samma vägar som bana 1 med lite andra OK kontroller. Slutprovet var dock lite svårare. Segrande gick nu Sture Heiman och säkre MHF kartläsaren Gerth Sällström. Helt utan tavelbom är en bra dag bakom kartbordet och vi får nog vänja oss att dessa herrar ligger i topp.

Kul att vi fick igång Gerth som dessutom är en erfaren banläggare bl.a ihop med Folke Ringberg. Även Holmgrens börjar klättra i resultatlistorna. Nu 2:a före Leif Jönsson som nu fått en riktig Bil-O bil att sitta i tillsammans med Robert Holmqvist. Också han bilorienterare och rävjaktsletare. Strävsamma paret Ewy och Göte Svensson belade 3:e plats och körde även de sedan bana 3. Där hamnade de dock på fel sida om mörkrets utbrott. Vi hoppas nu alla att det låg tre stora Xenon extraljus åt Ewy på morsdagsbordet i söndags! Eller hur Göte? De 2 ekipagen från Varberg var hack i häl på varandra.

 

 

Bana 3

 

Tanken är ju att testa hur även en kortare bana 3 slår ut men jag tror de flesta var nöjda med utformningen. En hel del OK plock kompenserade i övrigt ett fåtal vägrätningar eller ”gamla kartor” men två klurigheter fanns. Dels i Notteryd  där vägarna inte stämmer med de som finns i dagsläget. Samma gäller Kråkenäs. Skissen på N:a Ind området innehöll hela 4 blad och 6,5 km med krumsprång till höger och vänster och några grustag kunde nyttjas. Några OK placerades ut för att ”växla tempo” och hålla ner farten.

 

Bäst för dagen blev Lennart Dacke / Krister Karlsson. Lite lägre tempot jämför med de värsta konkurrenterna och noggrann kartläsning gav resultat. Conny & Daniel höll som vanligt högt tempo men en förväxling på 2 OK på olika varv blev nu deras fall. Må vara att OK- angivelsen i ena fallet var lite ”tvetydig”. Älmhultarna Palinkas/Arne Johansson körde stadigt och gick en på en 3:e plats och Lindskog / Järletoft 4:a. Varbergarna Hjelm / Andersson kom 4:a, en rejäl uppryckning jämfört med bana 2 med tanke på att motståndet nu var mycket tuffare. Snabbaste tid hade totalt Helin/Arnheim. Men det blev en hel del tavelmissar speciellt på sista O-sträckan på industriområdet. Björn och 15 årige Leo Wilén hade några missar och kan bättre när Leo får lite mer rutin kommer de säkert var med i toppstriden. Bergström / Torsten Cordes överraskade med få tavelmissar men lite längre tid.

 

Annars var det rätt blandat kompott på tavelmissarna. Någon svårtydd OK gjorde att många tog fel tavla så visar det sig att banan ändå innehöll en hel del svårigheter och en avgörande sista sträcka på industriområdet..

 

Hela 12 ekipage körde bana 3 och nästan häften deltog innan på bana 1 eller 2.

Det visar att det här upplägget att kunna köra flera banor är intressant.

Franssons fick blodad tand och pratade om att både inskaffa både bil och utrustning. tävlingar.

 

 

Sekretariatet blev ansträngt pga att några funktionärer lämnade sent återbud. Resultat för bana 1 och 2 dröjde därför vilket vi beklagar. Vi sköter allt med liten besättning.

 

Den stora behållning var Sportident-tidtagningen på bana 3 som funkade kanon. Mycket tack vare en säker representant i Ingvar Jonsson från Gårdsby / Värends orienteringsklubb. Vi skall nu bygga ut systemet och det har definitivt framtiden för sig bl.a. för att det kräver minimalt med funktionärer ute på banan.

 

Vår ständige domare Folke Ringberg måste ha en eloge för sitt domararbete. Han är säkerheten själv med karta och körorder. Tävlar för övrigt flitigt med hustrun i bilorientering i Danmark som är lite annorlunda än vad vi kör.

 

 

Vi får se om vi i Växjö orkar med en Bana 3 ”light” även i september.

Oktobertävlingen skall dock innehålla en ”riktig” bana 3.