RESULTAT BSR-Rundan 13/11-04
|
|
|
|
Wäxjö MS |
|
|
|
OS 1 och 2 för Bana 1 hade helt annan bansträckning än OS 1 och OS 2 för Bana 2 och 3, varför jämförelse ej kan ske.
OS 3 och OS 5 var identiska för Bana 2 och 3 frånsätt idelatid för OS 3: Bana 2 hade 3 min och Bana 3 hade 2 min.
OS sträcka 1, 2, och 4 för bana 2 och bana 3 hade inte samma sträckning eller kontroller varför jämförelse ej kan ske.
Delar av prickar räknas sekunder d.v.s. max upp till 0,59 därefter höjs med 1 prick/hel minut.
Ex 121 sekunder = 2,01 prickar.
Bana 21 är de som åkte bana 1 och testade på bana 2.
Förare | Kartläsare | Lag/Klubb/Hemort | O1 | O2 | Totalt | ||||
(ingen tidtagning) | |||||||||
BANA 1 | |||||||||
Johnny Johansson | Niklas Jönsson | BSR Lag 3 | 10 | 2,36 | 12,36 | ||||
Ewa Bergstrand | Mats Helmersson | Feringe HRA | 0 | 2,55 / 10 | 12,55 | ||||
Daniel Ingered | Martin Andersson | Felkörarn & Felläsarn | 10 | 0,55 / 10 | 20,55 | ||||
Ann-Charlotte Holmgren | Gunnar Holmgren | Holmgrens | 10 | 3,40 / 10 | 23,40 | ||||
Claes Svensson | Ros-Marie Olofsson | Örsjöhöjdens Gård | 20 | 5,51 / 3 | 28,51 | ||||
Ivan Eriksson | Tryggve Ahlstedt | Växjö | Brutit | ||||||
Carl-Fredrik Jönsson | Hanna Åkesson | Växjö | Brutit | ||||||
Förare | Kartläsare | Lag/Klubb/Hemort | O1 | O2 | O3 | O4 | O5 | Totalt | |
BANA 2 | |||||||||
Björn Lindskog | Inge Järletoft | Team Nordgro | 2,52 | 2,45 | 1,28 | 4,34 / 10 | 4,45 | 26,24 | |
Bertil Nilsson | Bernt-Ove Karlsson | Team Kangoo | 0,34 / 10 | 1,10 | 4,07 | 8,45 / 10 | 8,42 | 43,18 | |
Björn Wilén | Leo Wilén | BW 04 | 7,50 | 1,30 | 1,42 / 10 | 4,10 / 20 | 4,25 | 49,37 | |
Ulf Bergström | Torsten Cordes | RC Hovet | 11,14 / 10 | 4,10 / 10 | 2,40 | 11,03 / 10 | 5,23 | 64,30 | |
Viktor Bengtsson | Linda Wilén | Linda Racing | 8,47 / 20 | 11,20 | 5,01 | 5,28 / 13 | 5,51 / 20 | 89,27 | |
Göte Svensson | Leif Jönsson | Härlövs Gräv | 7,53 / 10 | 0,40 | 3,26 / 20 | 22,07 / 23 | 17,08 | 104,14 | |
Eva Wilén | Linus Wilén | BW 02 | 7,27 / 20 | 5,45 / 10 | 5,45 / 10 | 0,00 / 33 | 7,48 / 10 | 109,45 | |
Ulf Upperud | Sture Heiman | Motorhistorikerna | 13,30 / 66 | 1,05 | 7,10 / 49 | 3,12 / 93 | 5,03 / 70 | 308,00 | |
Förare | Kartläsare | Lag/Klubb/Hemort | O1 | O2 | O3 | O4 | O5 | Totalt | |
BANA 21 | |||||||||
Ann-Charlotte Holmgren | Gunnar Holmgren | Holmgrens | 16,22 | 17,40 | 12,52 / 10 | 27,33 / 30 | 4,05 | 118,32 | |
Claes Svensson | Ros-Marie Olofsson | Örsjöhöjdens Gård | 16,33 / 70 | 9,05 / 20 | 4,30 / 60 | 30,21 / 80 | 7,07 / 10 | 307,36 | |
Förare | Kartläsare | Lag/Klubb/Hemort | O1 | O2 | O3 | O4 | O5 | Totalt | |
BANA 3 | |||||||||
Conny Johansson | Daniel Johansson | Ljungby MK | 1,35 / 10 | 5,20 / 10 | 0,48 | 10,24 / 10 | 2,58 / 10 | 61,05 | |
Peter Palinkas | Arne Johansson | Älmhults MK | 3,32 | 16,15 / 10 | 2,14 | 19,48 / 30 | 4,56 | 86,45 | |
Leif Stenström | Krister Karlsson | Mölndals MK | 5,55 / 10 | 6,10 / 10 | 1,27 | 27,52 / 10 | 5,15 / 20 | 96,39 | |
Stefan Olofsson | Stefan Arvidsson | Älmhults MK | 9,18 / 10 | 24,55 / 30 | 1,44 / 10 | 23,31 / 10 | 4,16 | 123,44 | |
Ivan Karlsson | Ingemar Carlsson | Nybro AC | 8,00 / 10 | 12,20 / 10 | 6,30 | 28,1 / 50 | 6,33 | 131,33 | |
Göran Nilsson | Joacim Ahnheim | Tibro MK | 2,24 / 40 | 12,45 / 20 | 1,28 | 36,35 / 30 | 4,16 | 147,28 | |
Fredrik Albertz | Leif Nilsson | Löberöd | 12,57 | 21,05 / 20 | 8,56 / 10 | 64,57 / 40 | 6,47 | 184,42 | |
Gerth Andersson | Kenneth Sandin | Kinds MK | 13,05 / 20 | 31,00 / 20 | 3,20 / 20 | 56,04 / 120 | 4,07 / 10 | 297,36 |
Resultat och Reportage från BSR rundan.
Det blev en värdig avslutning av Bil-O Serien Kronoberg då den 8:e tävlingen kördes lördagen den 13/11.
Åke Jansson med bistånd av Micke Lvov hade strängat utslagsgivande banor som även innehöll en Bana 3 för de aktiva.
Det blev också ett deltagarrekord för serien där hela 25 ekipage ställde upp. Bana 1 hade lite "blygsamma" 7 startande medan 10 ekipage på Bana 2 och 8 ekipage på Bana 3 ville prova det småländska mörkret.
Bana 1 hade som tidigare i serien en lång O-sträcka enbart med ”maxtid” och ett avslutande prov på tid.
Några passade också på att köra både bana 1 och 2 eftersom Bana 1 startande vid kl 13 och körde i dagsljus och bana 2 hade start vid 16.30.
Bana 2 var med maxtid och tidtagning på alla O-sträckor enligt Bil-O reglementet och innehöll betydligt mer svårigheter än tidigare liksom Ljungbys senaste tävling.
För Bana 1 och bana 2 var läget sådant att den som segrade nu i sista tävlingen i princip skulle vinna hela serien om det rörde sig om placeringarna 1-3. Så det fanns säkert en del tävlingsnerver innan start i vissa ekipage.
Bansträckning gick västerut över Fylleryd med relativt enkelt orientering. Men några luriga OK kontroller vållade problem och misstag även för många garvade kartläsare. Bl a en stig och en väg som var 10 meter från varandra men där gällde det att läsa rätt i körbeskedet - OK väg resp. OK mf stig Sträckan avslutades dock med en liten luring i form av en vägkorsning strax norr om Risinge där det fanns en ”genväg” som ej var utsatt på kartan. Området bestod också av ett gammalt sandtag som gjorde orienteringen svårare. Även här gjorde många misstaget att åka genvägen i stället för att fullfölja ”spetsen” i korsningen.
Nästa större problem fanns vid Fägerstad där bl.a en vägrätning för Bana 3 och tätt mellan OK gav utrymme till misstag. De som missade vägrätningen för bana 3 tog istället en OK väg som bana 1 och 2 hade på sin bana.
Ett kortare specialprov på ett sågverksområde vållade kanske inga större problem för de mest erfarna kartläsarna men det var utrymme för misstag även här.
Sedan kom det verkliga elddopet speciellt för Bana 3 på den sista ”skogssträckan” mellan Åryd och Risinge som avslutades i samma område som Osträcka 1 fast nu på betydligt fler karttyper.
En gammal ”backstreckskarta” genom Åryd och ett flertal vägrätningar upp till Risinge vållade huvudbry. Tyvärr fick också arrangören ta till en ”nödlösning” med en IK eftersom Vägverket börjat att bygga skyddsnät på stora riksvägen och detta omöjliggjorde en planerad vänstersväng och en kartbit fick utgå. Någon aktiv hade lagt extra tid här men IK beskedet var tydligt och kunde i princip inte missuppfattas.
Mycket småsnurr på en orienteringskarta i slutet på sträckan blev också utslagsgivande speciellt för Bana 3 och nämnda vägkorsning från OS 1 som nu åter fanns med, men med ”lösningen” i form av en tydligare 1:15.000 del. Samtliga banor avslutades med ett prov på Norra Industriområdet vid start och målplatsen. Lite fruset underlag gjorde att de flesta fick ta det lite lugnare än normalt.
Bana 1
Nybörjarna Johnny Johansson och Niklas Jönsson överraskade här med att vinna marginellt med endast 1 tavelbom och det från det nämnda ”vägskälet”. Man hade säkert god hjälp av en erfaren kartläsare i baksätet. Ekipaget avslutade med att klara slutprovet på 2,36 över idealtid och hamnade på 12,36 i slutprick.
Därefter stod det mellan Bergstrand /Helmersson och Ingered/ Andersson . De förstanämnda körde rätt i ”vägskälet” medan de senare drog på sig 10 prick här. Båda missade sedan varsin tavla på det sista provet och för Ingered/Andersson var det den absolut sista tavlan som bommades även om man hade en kanontid och därmed gick segern i serien till Ewa Bergstrand med Mats Helmersson nu med 12,55 prick mot 20,55
4:a med 23,40 pr kom paret Ann Charlotte och Gunnar Holmgren med den trogne kartläsarsupporten sonen i baksätet . Claes Svensson och Rose Marie Olofsson som nu bara körde sin 2:a tävling hade 28,51 och visar att man snabbt lärt sig Bil-O konsten.
En ”försvunnen” OK vållade inga större problem eftersom sträckan ej gick på tid.
2 nybörjarekipage hade trots genomgången lite problem med regelverket och här måste vi arrangörer kanske tänka om. Det blir mycket ”korvstoppning” för debutanterna med 30 minuters genomgång direkt innan start.
Vi får diskutera om varje klubb kanske skall anordna en utbildning innan tävlingsdagen och en kortare ”provrunda” innan man åker första tävlingen. Det är viktigt att vi värnar och slussar in nybörjarna på rätt sätt.
Bana 2
Denna gång blev det bra mycket svårare då man tävlade i mörker och fick köra betydligt mer O-sträckor och flera kartbyten med svårare orientering.. För många är tiden på O-sträckorna också en ny dimesnion även om de flesta helt riktigt prioriterar orineteringen
Segern togs av Lindskog/Järletoft som visar att övning ger rutin. Man klarade banan på 26,24 prick och endast en tavelbom på en OK och vann därmed serien. Paret ligger också bra till i Skånes motsvarande serie och deltager även på andra Bil-O södra Sverige.
Ljungaparet Nilsson/Karlsson kom säker 2:a med 43,18 prick efter 2 tavelbommar.
3:a kom pappa Björn och sonen Leo Wilén. Med 49,37 prickar. En möjlig felskrivning eller fel avläsning i mörkret så att ett ”M” skrevs som ”H” blev här 10 förargliga prickar vilket gjrode en placering. Ulf bergström och Torsten Cordes gjorde nog sin bästa insats för året med 4.e plats och 64,30 prick. Sedan följde ännu en "Wilén" med Linda som kartläsare åt Viktor Bengtsson med 89,27 prick. Därefter de ”gamla” Bil– O rävarna Göte Svensson och Leif Jönsson på 104,14 före ytterligare ”Wilén”-ekipage med Ewa och Linus på 109,45.
Omstartade från bana 1 paret Holmgrens och Svensson/Olofsson kom strax bakom och man visade att man kan köra och konkurrera på Bana 2 nästa år. Återstartande Ulf Upperud och Sture Heiman som inte kört Bil-O på 35 år kan säkert visa bättre resultat nu när kartläsarlampan är avdammad.
Bana 3
Här fanns många duktiga ekipage på startlinjen och tre kartläsare med B-licens. Daniel Johansson från Ljungby med pappa Conny bakom ratten hade bara 1 poäng kvar för att bli A-klassad (högsta klassen i Bil-O). Denna poäng hade han missat i en tävling förra helgen p.g.a illamående (åksjuka) ! . Far & Son drog upp högst tempot och vann kalssen. Daniel sällade sig till flera som tog fel OK på första OS sträckan (OK väg / OK mf stig) och klarade sedan rutinerat ”vägkorsningen”. Ytterligare en En på kartan svårtolkad väg med tillhörande P-tavla missades av samtliga ekipage på bana 3. Daniel tappade också lite ”onödigt” en slinga på sista provet och summan blev 61,05 prickar. Daniel säkrade med vinsten sin efterlängtade ”felande” poäng och kan nu ståta som länets enda A-kartläsare. Vi lyfter på hjälmen och gratulerar.
2:a placerade Peter Palinkas och Arne Johansson från Älmhult som med 86,45 prickar och 4 tavelbommar.
Leif Stenström/ Krister Karlsson från Mölndal kom 3:a med 5 tavelmissar och Stefan Olofsson /Stefan Arvidsson också Älmhult 4:a med 123,44. Sedan följde Ivan Carlsson och Ingemar Carlsson Nybro med 131,33 och Göran Nilsson / Jocke Arnheim från Tibro 147,28.
Prickantalen vittnar om att banan var förhållandevis svår.
Sammantaget var deltagarna nöjda och gillade banan trots nämnda ”nödlösning” på IK och en ”felvänd” PK på sista provet för bana 2 och 3. Med liten stab är det även utrymme för lite misstag även hos arrangören men detta lär inte ha påverkat resultatlistan.
Nu tar vi nya tag inför 2005 och vi ber er följa informationen om serien på vår site,
De pristagare som inte fanns kvar vid prisutdelningen kommer vi att kontakta.
Faktum var att priser motsvarande ca 12.000:- delades ut för Bil-O serien och det måste anses bra för att vara en nybörjarserie.
Ett tack framfördes också av Bertil Nilsson till de hårt arbetande arrangörerna.
Men vi försäkrar er att det är lika roligt att lägga en tävling som att köra själv. J
Förhoppningsvis skall vi även få till en enkät undersökning som publiceras här på siten framöver.
/Rolf Linde