Vad är Bilorientering?

Bil-Orientering (Bil-O) i korthet

Bilorientering går ut på att köra rätt väg efter kartor och s.k. "körorder" (körinstruktion) med en låg medelhastighet. Några övriga prov eller frågor förekommer inte.

Bil-O kan i vissa avseende jämföras med fotorientering med att läsa kartan och hitta rätt väg ta rätt kontroller utan att veta hur banan går innan start.

Bil-O är en billig bilsport där alla – män kvinnor, gamla som unga - tävlar på samma villkor och det är kartläsarens licensnivå som styr i vilken klass och bana man tävlar.
Kartläsare skall vara minst 13 år eller 9 år i målsmans sällskap.

Fördel om kartläsaren har lite kartkunskaper och inte har bekymmer med "åksjuka".
GPS är inte tillåtet som kan visa karta.
Licenser behövs och man kan välja PB (engångs) xxx /person eller Enklare licens(hela året) XXX/person. Vid Utbildning som vissa motorklubbar inbjuder till behövs ingen licens.
För PB banan har man en gemensam information innan start där man man går igenom hur tävlingen går till.
Varje tävling har i regel 3 olika banor med varierande svårighetsgrad. Prova-Bilsport (PB) Korta och Långa banan.

På PB och korta banan kan vanliga familjebilen användas och PB banan körs i dagljus.
Passagerare får medfölja.
Vägarna är inte avlysta för annan trafik, utan vanliga trafikregler gäller.


Bil-O arrangeras av Motorklubbar som ingår i Svenska Bilsportförbundet.

Hur går det till?

Anmälan till tävling görs på denna hemsida. Läs igenom Inbjudan. Har man inte kört innan väljer man PB banan.
På tävlingsdagen genomförs en enklare besiktning på bilen. (se utrustning).
Vid incheckning betalar man startavgift och eventuellt licenser om inte sådana redan finns.
Man får ett PM med aktuell information (utöver vad som stod i Inbjudan), ett tavelkort med rutor samt 1 s.k Sportidentpinne för tidtagningen.
På utsatt tid deltager man i den obligatoriska informationen som gäller för PB bana /alt tävlingsmöte för respektive klass/bana.

Tävlingen

En tävling består av ett antal Transportsträckor (TRP) och Orienteringssträckor (O-Sträckor).Hur banan går får man först veta när man skall starta på respektive sträckor.
Kontroller utmed banan skall skrivas in på tavelkortet som verifierar att man kört och valt rätt. Tiden tas med s.k Sportidentsystem – samma som användes inom fotorientering.

Transportsträcka

Transportsträcka körs efter en enklare karta med inritad väg eller s.k Roadbook. Ex på Roadbook finns här.
Sträckan börjar och slutar med tidkontroll (TK) som markeras med gula skyltar med text ex TK1 (högerskylt) och TK (vänsterskylt).
Sträckan skall klaras på en väl tilltagen tid och vid varje TK använder man sin Sportident pinne i en elektronikenhet som finns vid TK för att verifiera sin tid. Man får komma för tidigt medan för sen ankomst kan ge lite tidsprickar.

Utmed banan kan fler transportsträckor finnas då med andra TK-nummer Ex TK 5.

O-Sträcka (Tecknad bild)

 
Efter transportsträcka startar O-sträckan vid TK och då får man en Körorder som innehåller ett antal sidor med kartor och körinstruktion. Varje O-sträcka avslutas med en TK.

När en O-sträcka avlöses av en Transportsträcka finns Transportkartan /Road Book på sista sidan.

Kartor kan förekomma i flera olika typer. De som användes är Lantmäteriets kartor i olika utföranden. Även kartor från Hitta (terrängkartan) och Eniro användes. För PB bana användes ett fåtal kartor av nyare utföranden. Även OL-kartor och egna detaljerade skisser förekommer. Skalan anges för varje karta /skiss. Äldre kartor kan sakna nyare vägar men man skall följa den väg som kartan visar vilket är en av svårigheterna i Bil-O.

Körorder på O-sträcka

Ex på en körorder ser du här. Skalan i detta fall 1:5000 (dvs 1 cm på kartan motsvarar 5 meter).

Kartan visar olika typer av vägar, den gula är en lite större väg och de svarta är mindre vägar. För varje karttyp finns olika utföranden för att visa vägar och karttecken.</p>

Karta.. (denna ändringen mailade jag om men lägger in den här i texten)

Till höger om kartan ges instruktion om hur man skall köra banan.
Varje rad är en s.k. "angivelse" dvs dit man skall köra.
Det som anges i körordern (ett nummer, siffra, namn eller bokstav) återfinns på kartan. Väderstrecket framför visar vilken väg på kartan som avses och man utgår då från siffran eller bokstaven som är understruken.

På nedan exempel:
- Första angivelsen är TK4 O 14 - utläses att man startar vid TK4 på vägen ost/öster om 4an i 14.
- Nästa angivelse är V 39 - läses som väster om 3an i 39 - Kör närmast vägen dit till denna punkt.
- Fortsätter till NO 33 - läses som nordost om sista 3an i 33 - Kör närmaste vägen dit
o.s.v
Riktningar är de som förekommer på en kompassros (ej grader) Ex N (norr), V(väster), O (ost /öster), S (syd/söder), NV (nordväst), SO (sydost) etc.
Man kör alltid närmaste vägen mellan varje angivelse och man vänder aldrig på samma väg mellan angivelserna. Möte kan förekomma av tävlande om samma väg skall köras senare.

.

Ex på annan karta + ev körorder

Kontroller
Förutom TK som alltid anges i körordern kan andra kontroller förekomma.

- Passerkontroll (PK) kan finnas men enbart vid någon av angivelserna i körordern (ej mellan dessa). Passerkontroll består av en blå skylt till höger med en bokstav och blå skylt till vänster
(Se bild den med vår Saab som finns där nu)

- OK (orienteringskontroll) (tecknad bild - dasset ) 

anges i körordern så dessa vet man var de finns. Står vid ett karttecken ex, hus,väg stig, bäck etc. ex:

OK hus S Hult
Samma typ av blå skylt med en bokstav men denna står vänd parallellt med vägen och kan var lite skymd. (se bild Ok kontroll. Skickar nån jag har senare)

- IK kontroller förekommer sällan på PB-banan men detta förklaras i så fall vid information innan tävlingen. (ev bild genomkörbar och ej genomkörbar) Här gäller att följa den instruktion ( i ett sk. IK besked) man fått vid start på resektive sträcka. IK kontroll kan bara finnas vid angivelse i körordern.

Resultat (prickbelastning)
Alla kontroller som man anser tillhöra sin bana skrivs upp på kontrollkortet i den ordning dom passeras. Tavlor som tillhör de andra banorna kan finnas så det gäller att ta rätt kontroll. Fel kontroll (missad eller för mycket) eller fel ordning medför 15 prickar.


Varje O-sträcka skall klaras av med en lågt satt medelhastighet. Tid utöver denna "idealtid" belastas med 1 prick/minut + sekundprickar ex. Idealtid 10 min. Använd tid 12,37 sek ger 2,37 prickar. Ekipage med lägst prickar (tavlor och tid sammanräknat) vinner. Idealtiden anges på körordern för varje sträcka.-------------


Utrustning och hjälpmedel

För Korta banan eller Prova Bilsport, krävs bl a:

  • En bil som är besiktigad där alla lysen och blinkers m m fungerar vid start
  • Första förbandskudde
  • 2 varningstrianglar
  • 2 reflex västar
  • Licens för förare och kartläsare
  • En hård skiva eller ett s k kartbord där man har körbesked och tidkort
  • Pennor
  • Linjal med millimeter gradering
  • Bra innerbelysning (t ex pannlampa) om det är skymning/mörker under tävlingen

På Långa banan är det fördelaktigt att bilen även är utrustad med:

  • Extraljus
  • Backlampa
  • noggrannare trippmätare
  • skyddsplåt under motorn
  • m m