Vad är Bilorientering?

Bilorientering (Bil-O) är en bilsport sanktionerad av SBF (Svenska BilsportFörbundet) som går ut på att under tiden man åker tävlingen ska man lista ut var man ska köra. Man får alltså i förväg inte reda på var man ska köra. 

Bil-O är därmed till viss del ganska likt fot-orientering, där man under tiden man springer ska lista ut var man ska, till skillnad från Bil-O där man alltså under tiden man kör ska lista ut var man ska.

Detta ska man göra så snabbt man kan, men att köra fort och fel ger inga framskjutna placeringar.
Det primära är att så snabbt man kan med hjälp av en s k körorder man får i starten, som bl a innehåller olika kartklipp m m, lista ut på vilka vägar man ska åka och notera kontrollskyltar som av arrangören är utsatta utmed karträtt väg, inte att köra fort. 

Vägarna är inte avlysta för annan trafik, utan vanliga trafikregler gäller. 


Bil-O är en förhållandevis billig bilsport där män och kvinnor, gamla som unga, som tillhör samma tävlingsklass, deltar och tävlar på samma villkor då det är kartläsarens licensnivå som styr vilken klass man tillhör.

Man får börja läsa karta i bilorientering om man är 13 år fyllda, eller om man är minst 9 år och i målsmans sällskap.

Vid de flesta tävlingar i Bil-O Syd arrangeras en Utbildningsbana (Prova Bilsport, Pb), en Kort bana för nybörjare och de med mindre erfarenhet, och en Lång bana för de mer erfarna ekipagen. 

På Pb-bana och Kort bana är det fina vägar som funkar med vilken bil som helst.
Pb-banan genomförs alltid i dagsljus, och Kort bana nästan alltid i dagsljus. 

På Lång bana förekommer det ibland kortare avsnitt med sämre gamla vägar och den genomförs ofta när det är mörkt. 

Vid de flesta tävlingar får även passagerare medfölja. 


Hur går Bilorientering till? 

Som nämns ovan får man i Bil-O ett s k körbesked i starten, vilket visar ett kartklipp till vänster och s k angivelser till höger. 
I exemplet nedan finns det flera vägar på kartan, den gula är en lite större väg och de svarta är mindre vägar. Skalan i detta fall 1:5000 (dvs 1 cm på kartan motsvarar 50 meter).

Man startar på vägen i första angivelsen O 14 (ost om 14). Därefter ska man köra närmsta vägen till angivelsen V 39 (väster om 39), sen närmaste vägen till angivelsen NO 33 (nord-ost om 33) o s v. 

I praktiken innebär det att man ska köra närmaste vägen från punkt 1 till punkt 2, sen till 3, till 4 o s v till punkt 8, därefter byter man till nästa karta och fortsätter på samma sätt där.
Punkterna 1-8 finns inte i körbeskedet, utan är endast inlagda nedan i illustrativt syfte. 

Olika typer av kartor förekommer, alla ser inte ut som exemplet ovan.

Nedan visas andra typer av kartor.


För att kontrollera att de tävlande åkt rätt väg finns blåa tavlor med en bokstav på utmed karträtt väg utsatta av arrangören. Bokstäverna på dessa tavlor ska noteras i den ordning de passeras på ett s k Tidkort.

Den tävlande vet inte var alla tavlor man ska hitta står. En del "dyker upp" utmed karträtt väg och ska då noteras.


Utmaningen med Bil-O är att med hjälp av körbeskedet lista ut vilken väg i verkligheten som vägen på kartan är. Ibland kan det se ut enligt nedan, ska man köra den vänstra eller den högra vägen? 

På Långa banan förekommer det oftare att det finns två vägar i verkligheten, men bara en på kartan. Vilken väg i verkligheten är vägen på kartan? Det är ju den man ska köra.  


Efter målgång kontrollerar arrangören om alla tavlor har noterats. Saknas några, eller om några som inte skulle noteras har noterats, får man prickar för det.

Tidsprickar kan man även få om man tagit alltför lång tid på sig i förhållande till en beräknad s k idealtid, men framför allt på Korta banan är det viktigast att hitta tavlorna än att köra fort.

På Långa banan påverkar även hastigheten mer och mer slutresultatet, men även här är det viktigaste att hitta alla tavlor och notera dem. 


Utrustning och hjälpmedel

För Korta banan eller Prova Bilsport, krävs bl a:

  • En bil som är besiktigad där alla lysen och blinkers m m fungerar vid start
  • Första förbandskudde
  • 2 varningstrianglar
  • 2 reflex västar
  • Licens för förare och kartläsare
  • En hård skiva eller ett s k kartbord där man har körbesked och tidkort
  • Pennor
  • Linjal med millimeter gradering
  • Bra innerbelysning (t ex pannlampa) om det är skymning/mörker under tävlingen


På Långa banan är det fördelaktigt att bilen även är utrustad med:

  • Extraljus
  • Backlampa
  • noggrannare trippmätare
  • skyddsplåt under motorn
  • m m

Nedan finns en powerpoint-fil (även pdf) som förklarar lite djupare nivå vad Bilorientering går ut på.     
PPT-FIL SKA LÄGGAS UT, HAR DEN INTE. KAN DÅ ÄNDRA FRÅN ATT DET STÅR FILM I DEN TILL INSTRUKTION ELLER NÅT LIKNANDE.